François Piette

1 AUG 2008

Zon !

De zomer, de mooie dagen volgen elkaar (soms) op en de natuur laat zich van zijn mooiste kant zien. Hoog tijd om er eens van te genieten en hoe kan je dat beter doen als in een cabrio. Audi had net het lumineuze idee om het dak van zijn A3 te halen, waardoor die zo de instapper van zijn “open” auto’s wordt.

Presentatie

Na BMW met zijn 1-serie heeft nu ook Audi zijn kleinste zonder dak gepresenteerd. Het resultaat ziet er niet slecht uit, maar de korte koffer is niet volledig in proportie met de algemene lijn, zeker niet als het dak uitgeklapt is. Onder de motorkap heb je de keuze tussen twee benzinemotoren en evenveel diesels. Een ultrasportieve versie staat er niet op het programma, maar dat is ook niet de bedoeling van deze charmante verschijning. Deze cabrio is gemaakt om ontspannen te flaneren, met de haren in de wind en niet bedoeld om ijzingwekkende prestaties te leveren.

Motor

Wij reden met de 1.8 TFSI, die met zijn 160 pk de instapversie is. Net daarboven vinden we de 2.0 TFSI met 200pk die voor uitstekende prestaties garant staat. Voor de transmissie heb je de keuze tussen een manuele 6-bak en de S-Tronic (DSG). Dezelfde motor vinden we ook onder de kap van verscheidene andere modellen en heeft ons meermaals door zijn zachte werking en een, dankzij een koppel van 250 Nm tussen 1500 en 4200 toeren, voorbeeldige rondheid verbaasd.

De motor voelt zich bij alle toerentallen behoorlijk in zijn sas, maar toch merk je dat hij liefst in de eerste helft van de toerenteller vertoeft. De rode zone opzoeken heeft dus geen enkel nut. Ook niet wat geluid betreft, want de motor is verbazend stil. Het verbaast dan ook niet dat de motor zijn maximale vermogen reeds bij 5000 omw ontplooit. Volgens Audi zou de maximale snelheid rond 218 km/u moeten liggen en zou je in 8,3 van 0 tot 100 kunnen accelereren. Voor een basisversie zijn dat prestaties die mogen gezien worden.

De manuele zes-bak van onze testwagen, viel op door zijn goede spreiding en de gemakkelijke bediening.

Wegligging

De A3 is een echte Audi en dus rijdt hij erg goed. Hij gaat niet overhangen, terwijl de dempers ervoor zorgen dat de de koets niet gaat deinen. In bochten is de A3 Cabrio opmerkelijk levendig en stabiel, wat op een uitstekend chassis duidt. Je wordt nooit voor verrassingen gesteld en hij stuurt zeker en efficiënt. Het is duidelijk dat de stijfheid van de koets erg hoog is en je kan de A3 zowel in de stad als op het platteland rijden, terwijl hij ook een iets hoger ritme aankan.

Comfort

Als je de A3 ontspannen over de zonnige wegen stuurt laat hij zich van zijn beste kant kennen. Het (optionele) windscherm houdt alle lastige turbulenties goed uit je haardos en de motor is werkelijk onhoorbaar. De rijpositie en afwerking zijn typisch Audi, “top” dus. Om maar te zeggen dat de ergonomie en de kwaliteit van de stoelen uitstekend zijn.

Hoewel het de laatste tijd een beetje passé is om nog een soepel dak voor te stellen, heeft deze oplossing toch zo zijn voordelen tegenover een hard-top. Het is wat lichter, waardoor het zwaartepunt wat lager komt te liggen. Bovendien is het soepel en compact en neemt het minder ruimte in, zodat zowel de kofferruimte als de achterste zitplaatsen niet te veel centimeters moeten inleveren. In de A3 Cabrio kunnen dus zonder problemen 4 volwassenen plaatsnemen, op voorwaarde dat die geen 2 meter lang zijn uiteraard.

Prijzen en uitrusting

Met een basisprijs van 29.800 € is de A3 Cabriolet voorwaar geen weggevertje. Bovendien moet je altijd even langs de optielijst passeren, al was het maar voor de metaalkleur aan 714 € of nog de elektronische airco voor 1.658 €. Parkingsensoren kosten 405 € terwijl het windscherm voor 363 € in de koffer ligt. De boorcomputer laat zich met 290 € vergoeden, leder onder je bips komt op 1.930 € en een multifunctioneel stuur laat de rekening met 466 € oplopen. Zoals gewoonlijk is de lijst dus lang en duur. Als je dan nog bedenkt dat de serie-uitrusting niet al te uitgebreid is….

Het verbruik bleef met 8,2 liter per honderd vrij redelijk en de CO2 uitstoot werd op 174 gr/km gemeten.


Conclusie

Tsja, goedkoop is de Cabrio niet ! Maar de A3 Cabrio is een aandachtstrekker, heeft veel binnenruimte en biedt heel wat rijplezier. En je kan hem zowel dagdagelijks gebruiken, als dat je hem buitenhaalt voor een tochtje in de zon. Je zal hem dus regelmatig langs de boulevards kunnen zien….

 

Advertentie
Advertentie
Advertentie