Een groep leerlingen van de Audi-site in Neckarsulm heeft op geheel eigen wijze het 50-jarig bestaan van Audi’s iconische vijfcilindermotor gevierd. Ze bouwden een unieke conceptcar, de GT50, die hulde brengt aan dit bijzondere motorblok en zich rechtstreeks laat inspireren door de legendarische 90 quattro IMSA GTO… en meer.
Elk jaar geeft Audi een zorgvuldig geselecteerd team van leerlingen de kans om een unieke conceptcar te ontwikkelen. Na een geëlektrificeerde reïncarnatie van de A2, kozen de studenten van het merk met de vier ringen dit jaar voor een eerbetoon aan de vijf decennia Audi-vijfcilinder. Hun GT50-concept neemt visuele elementen over van de 200 Quattro Trans-Am en 90 Quattro IMSA GTO, die ooit tot 720 pk uit een vijfcilinder persten! Deze racewagens behoren tot de krachtigste Audi’s ooit gebouwd en kenden eind jaren '80 groot succes in diverse kampioenschappen. En het resultaat van dit eerbetoon mag er absoluut zijn!

50 jaar vijfcilindermagie in de verf gezet
Onder deze neo-retro koetswerkvorm schuilt uiteraard ook een vijfcilinder, en niet zomaar één. Het gaat om de 2.5-liter turbomotor die we vandaag vinden onder de motorkap van de Audi RS 3. Net als in dat model levert hij 294 kW (400 pk) en 500 Nm koppel. De kracht wordt verdeeld over de vier wielen via het welbekende quattro-systeem van Audi. Dat zou deze GT50 in staat moeten stellen om in minder dan 4 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten en voorbij de 250 km/u te klimmen! Audi heeft helaas geen officiële technische specificaties bevestigd. En dat is begrijpelijk: de GT50 is een eenmalige conceptcar en zal niet in productie gaan. Maar het ziet ernaar uit dat we nog niet het laatste gehoord hebben van de vijfcilinder van Audi.

Keert de vijfcilinder terug in een speciale Audi RS 3?
De uitgebreide viering van 50 jaar Audi-vijfcilinder zou wel eens afgesloten kunnen worden met een gelimiteerde speciale editie van de huidige RS 3! Deze versie, gebaseerd op de Performance-variant, zou nog radicaler kunnen worden en meer dan 299 kW (407 pk) ontwikkelen! Goed nieuws dus voor puristen en liefhebbers van echte verbrandingsmotoren. Want sportieve, compacte wagens op benzine worden steeds zeldzamer… Zo nam de Honda Civic Type R onlangs afscheid, en ook de Mercedes-AMG A 45 S zou binnenkort uit productie kunnen verdwijnen. Tenzij Mercedes zijn strategie nog eens herbekijkt als antwoord op zijn directe concurrent uit Ingolstadt?












