Het Duitse ministerie van Verkeer bevestigde het bericht. In Duitsland zou het om zowat 33.000 modellen van de C7-generatie van de A6 en A7 gaan, wereldwijd om zowat 60.000. Audi heeft de productie van de A6 met V6 TDI opgeschort, de A7 van die generatie wordt niet meer verkocht.

“Onregelmatigheden vastgesteld”

De Duitse constructeur bevestigt dat het onregelmatigheden heeft vastgesteld in de motormanagementsoftware in de 200 kW-versie van de V6 TDI, die wordt gebruikt in de C7-generatie. Eigenaars zullen op de hoogte worden gebracht van het probleem, aldus Audi. De constructeur zegt zijn volledige medewerking te verlenen aan het onderzoek. Als de software bevestigd wordt, dan hangen Audi opnieuw verplichte terugroepacties boven het hoofd.

AdBlue

Volgens Der Spiegel gaat het om een dieselmotor die voldoet aan de meest recente Euro 6-norm. De A6 met de bewuste V6 TDI is uitgerust met een zogenaamde SCR-katalysator voor reiniging van stikstofoxiden. Die heeft voor een goede werking AdBlue nodig, waarvoor in de wagen een extra tank voorzien is. AdBlue wordt in de uitlaatstroom geïnjecteerd en zorgt ervoor dat de stikstofoxiden omgezet worden naar onschadelijke stikstof en waterdamp.

Opdat de klant niet zelf AdBlue zou moeten bijvullen, maar dat tijdens het volgende onderhoud kan gebeuren, zou Audi er met software voor gezorgd hebben dat de inspuiting van AdBlue op een bepaald moment sterk verminderd wordt. Gedurende die tijd functioneert de SCR-katalysator niet of nauwelijks. Het giftige gas ontsnapt dan in hoge concentraties uit de uitlaat.

Niet meer te koop

De nieuwe generatie van de Audi A6 en A7, die nu te koop zijn, maken niet langer gebruik van de bewuste 200 kW-versie van de V6-dieselmotor.