Pierre-Benoit Sepulchre

21 NOV 2020

Autopech: welke pannes zijn het duurst?

In de garage kan de rekening snel oplopen.

CarGarantie, een Duitse specialist in garantie en klantenbinding in naverkoop, publiceert elk jaar een jaarbalans. Daar komt dan een resem boeiende statistieken uit die te maken hebben met de gemiddelde kostprijs van autopannes. Deze keer is de oefening gemaakt voor de Franse markt, maar dezelfde trends zijn te zien in de meeste andere Europese landen.

Constante stijging

Het eerst wat opvalt is dat de gemiddelde herstelkost bij pannes (dus buiten het klassieke onderhoud) een constante inflatie kent. Hij is gestegen van 527 euro in 2018 naar 551 euro in 2019. Die trend zou ook de volgende jaren nog doorzetten omdat elektronica, de hoofdbron van storingen allerhande, steeds meer verspreid raakt in onze auto’s. We zullen dus ook steeds meer met bugs en andere problemen worden geconfronteerd.

20201121102606repartition-cout-dun-sinistre.jpg

Zaken die vaak in panne vallen zijn voedingssystemen (brandstof en lucht), gevolgd door elektronica, in de eerste plaats in het interieur, maar ook onder de motorkap. Motorproblemen, die vaak voorvielen in de jaren ’80 en ’90, zijn vandaag zeldzamer. Nu vormt het elektronische gedeelte duidelijk het grootste probleem voor de betrouwbaarheid.

20201121102557frequence-pannes-voitures-neuves.jpg

Qua algemene kost is alles wat met de motor te maken heeft heel duur. Ook dat is weer niet zo’n verrassing nu drukvoeding stilaan algemeen goed wordt onder de motorkap. Daardoor is logischerwijze ook het aantal turboproblemen sterk toegenomen.
Advertentie
Advertentie
Advertentie