Een verrassing is het niet: de zevende generatie BMW M5 schakelt over naar een plug-inhybride krachtbron in navolging van de grote SUV XM. Een mechanische revolutie die gepaard gaat met meesturende achterwielen. Maar het DNA van het model lijkt niet te veranderen: duivelse prestaties in een comfortabele cocon met het uiterlijk van een subtiel gespierde reisberline.

Deze nieuwe M5 is gebaseerd op de 5 Reeks G60 en is daarmee een pak langer dan zijn voorganger. Het model is nu bijna 5,10 m lang (5.096 mm) en onderscheidt zich van de andere G60 5 Reeksen met gespierde zijschermen, specifieke M-velgen (20 inch voor- en 21 inch achteraan), twee paar uitlaatpijpen en zijn M5-logo’s. Klanten die het exclusieve randje van dit beest willen benadrukken, kunnen ook nog kiezen voor het optionele M Carbon-exterieurpakket. Maar er worden ook BMW M Performance-onderdelen aangeboden vanaf de lancering, zoals gesmede M Performance-velgen of exterieurdelen gemaakt uit met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP).

4,4 liter-V8

Voor zijn nieuwe generatie schakelt de M5 dus over naar hybridisering. Onder de motorkap zit dezelfde geëlektrificeerde aandrijflijn als in de imposante SUV XM, maar dan met een specifieke afstelling. De 4,4 liter-V8 ontwikkelt in dit geval een piekvermogen van 430 kW/585 pk en een maximaal koppel van 750 Nm. De elektromotor levert dan weer 145 kW/197 pk en 280 Nm aan koppel. BMW geeft echter mee dat, dankzij een extra overbrenging, het effectieve koppel dat in de transmissie gaat, toeneemt tot 450 Nm. Het elektrische gedeelte wordt gevoed door een oplaadbare batterij van 18,6 kWh (22,1 kWh bruto), goed voor een theoretische elektrische autonomie van 69 km.

727 pk/1.000 Nm

Het gecombineerde vermogen bedraagt hier 727 pk, tegenover 653 of 747 pk in het geval van de XM en XM Red Label. Het maximale koppel dat naar de vier wielen wordt overgebracht behaalt ook de symbolische grens van 1.000 Nm.

Een noodzakelijke anabolenkuur voor de plug-inhybride BMW M5 om hem geen gezicht te doen verliezen ten opzichte van zijn lichtere voorganger. De M5 legt nu namelijk meer dan 2.500 kilo op de weegschaal (2.510 kg leeggewicht) tegenover ‘slechts’ 1.970 kg voor zijn voorganger. De nieuwe plug-inhybride M5 moet het ook afleggen op de sprint van 0 tot 100 km/u, met een tijd van 3,5 seconden tegenover 3,4 seconden voor de vorige generatie. Maar hij rondt iets sneller de kaap van 200 km/u (10,9 seconden tegenover 11,1 seconden) en haalt een identieke topsnelheid van 305 km/u.

Achterwielaandrijving en meesturende achterwielen

De nieuwe M5 beschikt standaard nog steeds over de instelbare M xDrive-vierwielaandrijving van zijn voorganger. Met andere woorden: de bestuurder kan kiezen om het volledige vermogen van zijn plug-inhybride aandrijflijn enkel naar de achterwielen te sturen door de 2WD-modus in te schakelen.

Deze nieuwe generatie erft standaard ook de adaptieve M-ophanging en de actieve vierwielsturing. De achterwielen kunnen daarmee tot 1,5 graden meesturen om de stabiliteit of wendbaarheid van deze forse sportieveling te vergroten, afhankelijk van de omstandigheden.

De M-remmen uit composietmateriaal kunnen worden vervangen door optionele M-koolstofkeramische remmen als je denkt ze intensief te zullen gebruiken. Ze worden gekoppeld aan een elektronisch instelbaar remsysteem op twee niveaus, om het pedaalgevoel in te stellen volgens je voorkeuren.

November 2024, ook als M5 Touring

Het publieksdebuut van deze nieuwe BMW M5 staat gepland voor het Goodwood Festival of Speed in Engeland in juli. Zijn commerciële lancering volgt in november 2024, en dat zowel als berline en als breakversie M5 Touring. In België kondigt BMW een vanafprijs aan van 144.150 euro voor de nieuwe M5.