Bruno Wouters

27 JUL 2009

Op de toppen van de tenen !

De Adventure gaat nog iets verder dan de 1200GS. Hij is hoger, zwaarder en biedt meer comfort. Aan jullie de keuze


De nieuwe look van de Adventure herinnert aan die van “kleine” (!!) broer 1200 GS, zij het iets discreter. De krachtigere motor komt uit de 1200 R. Op aanvraag kan de aangepaste versnellingsbak met een kortere eerste versnelling uitgerust worden. Maar de grote nieuwigheid is de optionele regelbare ESA Enduro ophanging. Die regelbare ophanging maakt het grote verschil en laat de motor echt evolueren.

ESA Enduro

De 1170 cc grote motor is goed voor 105 pk bij 7.000 tr/min, maar de rode zone begint pas bij 8.000 tr/min. Aan 5.750 tr/min ontwikkelt hij 115 Nm. De grondig herziene versnellingsbak krijgt kortere versnellingen. De nieuwe 1200 GS Adventure heeft een 20 mm langere veerweg. Door een eenvoudige druk op een knop kan de werking van de veren of de schokdempers aangepast worden. Net als bij andere BMW modellen met het ESA systeem, wordt de ophanging afgesteld in functie van het gewicht van de bestuurder ( bestuurder alleen, met passagier, bagage, …) en in functie van de gekozen rijstijl (comfort, normaal, sport). De Adventure krijgt een geëvolueerde versie van het systeem: de ESA Enduro. In deze uitvoering kan je zelfs rekening houden met de staat van het wegdek.

Adventure en opties

De overige wijzigingen zijn vooral esthetisch. Enkele nieuwe koetswerkonderdelen, nieuwe kleuren voor mechanische onderdelen, een LED achterlicht en witte knipperlichten maken het onderscheid. Het nieuwe bovendeel van de vork, het stuur en de handbeschermers ogen robuuster. Verder krijgt de Adventure de onderdelen die zijn voorganger van de 1200 GS onderscheidden: een tank van 33 liter, bijkomende bescherming, een grotere voorruit, een bagagerek in roestvrij staal, bredere voetsteunen en een breder zadel. Op de optielijst staan een uitschakelbare ABS, de ESA Enduro, maar ook het RDC systeem (controle van de bandendruk) en het ASC systeem (antislip). De basis rpijs bedraagt 15.050 €. Onze 1200 Adventure kreeg de volledige veiligheidsuitrusting (ABS, RDC,ASC) van 1.510 €, een comfort uitrusting (ESA Enduro, uitlaat in chroom, verwarmde handvaten, boordcomputer, laterale koffersteunen, bijkomende verlichting en LED knipperlichten) van 1.640 € en een alarmsysteem van 225 €. Totaalprijs: 18.425 € en daar je nog 800 € moet bijtellen voor de bijpassende koffers. Dit maakt de Adventure niet echt toegankelijk voor iedereen…

Groot formaat

Zich een Adventure kunnen veroorloven is een zaak. Je moet ook de fysieke kracht hebben om hem te bedwingen. Met een gewicht van 256 kg en een minimum zadelhoogte van 890 mm is het duidelijk dat de bestuurder best over passende maten beschikt. Dit is eigenlijk het grote nadeel van de Adventure, misschien wel het enige nadeel. Met passagier en volle koffers wordt manoeuvreren met de Adventure een hele klus. Je voelt je dan letterlijk en figuurlijk heel klein.

Kilometervreter

Van zodra je het juiste evenwicht hebt gevonden verloopt het allemaal veel gemakkelijker. Dan blijft er alleen puur rijplezier over. De machine reageert direct maar beschaafd op het kleinste bevel en dankzij het ESA Enduro systeem en een perfect zadel staat het rijcomfort op een erg hoog niveuau. Op de rijpositie valt niets aan te merken. De grote voorruit, de brede tanks en de kleine « flaps » bieden uistekend bescherming tegen de wind. De Adventure erft de legendarische kwaliteiten van zijn broer, de 1200 GS. Dit was een van de betere motoren op de markt. De Adventure rijdt uiterst dynamisch en comfortabel, zoals een rasechte GT. Bovendien biedt hij een in de motorwereld ongekende autonomie. Nadelen zijn een stevig prijskaartje en de fysieke kracht om van op het torenhoge zadel deze kilometervreter te bedwingen …

 

Advertentie
Advertentie
Advertentie