François Piette

5 JAN 2010

Cadillac CTS‑V Coupé: alle remmen los

Amerikaanse sportwagens bulken meestal van het vermogen. De V-versie van de onlangs voorgestelde Cadillac CTS Coupé volgt die traditie. Niet minder dan 556 pk’s gaan de strijd aan met de Europese concurrentie.

V8-motor met compressor

Onder de motorkap vinden we uiteraard een V8-motor. Bij BMW, Mercedes of Lexus levert die meestal niet meer dan 450 pk, maar dankzij een potige compressor staan er in dit geval niet minder dan 556 pk en een koppel van 747 Nm ter beschikking. De prestaties zijn dan ook navenant; in amper 4 seconden spurt de CTS-V Coupé van 0 naar 100 km/u.
De klant kan kiezen tussen een manuele en een automatische versnellingsbak met zes verhoudingen. Die laatste beschikt over een Sport- en manuele modus met schakellepels aan het stuur.

Ophanging, banden en remmen

Een dergelijke cavalerie onbeheerst op de achterwielen loslaten, is om problemen vragen. Cadillac heeft het onderstel grondig herzien. De adaptieve ophanging is nu standaard en reageert alerter, sneller en subtieler dan vroeger. De remmen werden toevertrouwd aan Brembo, een referentie. De Italianen ontwikkelden remklauwen met zes zuigers vooraan en vier zuigers achteraan. Op de 19-duimsvelgen liggen Michelin Pilot Sport PS2-banden.

Details

Met zijn agressieve front bekent de CTS-V Coupé meteen kleur. De grotere luchtinlaten, de bolle motorkap, de dikke uitlaten en de typische velgen laten er geen twijfel over bestaan: dit is een ‘dikke’ auto. Hij heeft ook een hightechkantje, dankzij ledverlichting en aanraakgevoelige sensoren in plaats van deurgrepen.
De Cadillac CTS-V Coupé wordt op het salon van Detroit voorgesteld. Het is nog niet duidelijk of de auto ook naar Europa komt.

 

Advertentie
Advertentie
Advertentie