François Piette

8 JAN 2008

Cadillac : what's in a name

Met zo’n naam en allure verwacht U zich ongetwijfeld aan de gebruikelijke enorme en zware Amerikaanse SUV. Wel, niets is minder waar. Om te beginnen heeft hij eerder compacte afmetingen met een totale lengte van slechts 4.580 mm lang… . Als U de kans krijgt om het dak te bekijken zal U merken dat op dat dak zonnepanelen werden geplaatst!

 

Nieuwsgierig? Eerder deze week hadden we het al over het verdwijnen van de grote V8 motoren in ons artikel over de Ford Explorer, en met dit prototype wordt dat nog maar eens bevestigd. Onder de motorkap zit namelijk een brandstofcel! In de auto zitten drie elektrische motoren verwerkt, de eerste wekt 95 kW op en drijft de voorwielen aan. De twee andere, van elk 55 kW, drijven individueel de achterwielen aan. Tot nu toe was het probleem het opslaan van de waterstof voor de cellen, in dit geval zit deze verwerkt in twee reservoirs achterin de auto. Dit alles is goed voor een autonomie van 450 kilometer, daar wordt nog 32 kilometer aan toegevoegd dankzij de lithium-ion batterij.

 

Wat de look betreft, zowel aan de buiten als binnenkant, is dit geen excentriek design dat we van een concept-car gewoon zijn. Het is een typisch Cadillac design met strakke en hoekige lijnen. Binnenin is er plaats voor vijf en hebben ze gebruik gemaakt van een banale grijze kleur, nog maar eens een contrast met de gebruikelijke felle kleuren van een concept-car!

Advertentie
Advertentie
Advertentie