François Piette

29 MRT 2005

Cadillac XLR‑V: Een bedwelmende roadster

De Amerikaanse roadster XLR zal in 2006 in een gespierdere versie voor de dag komen. De XLR-V beschikt over een V8 van 440 pk. Deze voortstuwing zal dan, met behulp van zijn automatische transmissie met zes trappen, in staat zijn om in minder dan 5 s van 0 tot 96 km/h te versnellen ! Aangepast chassis De cabrio met 2 plaatsen behoudt natuurlijk het design van het standaard model. Maar om hem toch persoonlijkheid te geven, heeft hij een radiatorrooster in traliewerk, 19 inch wielen en aluminium en ebbenhout in de cockpit gekregen. Er zijn ook kleine aanpassingen in het chassis. De remmen hebben grotere schijven (340 en 320 mm), de magnetische baancontrole (Magnetic Rimpel Control) werd gehercalibreerd. Betreffende de ophanging werd de balansas vooraan versterkt en achteraan is een balansas toegevoegd. Het onderste deel van de vering achteraan werd harder gemaakt. Northstar V-8 SC De ingenieurs hebben onder de motorkap een Cadillac Northstar V-8 SC geplaatst. Met deze motor haalt men 328 kW (440 pk). Deze nieuwe 4,4 liter turboversie van Northstar beschikt met een dubbele nokkenas over een koppel van 576 Nm aan 3600 tr/min en 90% van het koppel is beschikbaar tussen 2200 en 6000 tr/min. De kracht wordt overgebracht naar de achterwielen dank zij de 6L80 versnellingsbak. Deze versnellingsbak is achteraan gemonteerd en een 32 bits elektronische sturing zorgt voor het tijdige schakelen. Adaptive Forward Lighting Deze Cadillac is de eerste met adaptieve bochtenverlichting. In functie van de snelheid en van de helling van de wielen vooraan zijn de dimlichten krachtiger of gedraaid om het nachtzicht te verbeteren. Het systeem is in staat om de lampen tussen 15° naar binnen en 5° naar buiten te richten.

Bron : Cadillac
Advertentie
Advertentie
Advertentie