François Piette

2 APR 2013

Citroën C4 Picasso: wissel van wacht

Citroën verandert het geweer helemaal van schouder met de nieuwe C4 Picasso. De eerder mollige monovolume van het merk wordt veel dynamischer en jonger en krijgt nieuwe technologie. Citroën noemt hem overigens de Technospace. De C4 Picasso komt al in juni 2013 op de markt.

Sportiever

De strakke lijnen zorgen voor een sportievere look dan ooit. De alom tegenwoordige led-verlichting bevestigt dat. En dan zijn er nog de afmetingen: bredere sporen, een langere wielbasis, wielen op de vier uiterste hoeken, een lagere vloer: alles is aanwezig om de filosofie van deze monovolume te veranderen. Hij wordt trouwens korter en is nog 4,43 meter lang. Nochtans gaat de binnenruimte vooruit, zo bewijst het recordkoffervolume van 537 liter.

Comfort

Het interieur baadt in het licht dankzij het standaard panoramische dak. Het comfort kan nog verbeterd worden met de optionele Relax-zetel voor de passagier voorin, een zetel die extra ondersteunt en waarmee de passagier voorin zijn benen kan strekken. Ook naar de hoofdsteunen ging veel aandacht en Citroën werkte aan de kwaliteit van de materialen.

Tablet

Als multimediasysteem levert Citroën standaard een tablet met aanraakscherm van zeven duim waarmee je alle functies van de auto bedient: klimaatregeling met twee zones, audio, telefoon, rijhulpsystemen, geconnecteerde diensten, … In optie is er een uitgebreide versie met HD-scherm van twaalf duim.

Nieuw is het onlineplatform met applicaties, Citroën Multicity Connect. Dat biedt verschillende applicaties om bijvoorbeeld het dichtstbijzijnde tankstation te vinden, een hotel of restaurant te zoeken, weersinformatie te krijgen of waarschuwingen voor risicovolle verkeerssituaties.

Technologie

Citroën ijkt de uitrusting op de concurrentie en doet nog een beetje beter met een systeem waarmee je 360 graden rond de auto kijkt met vier camera’s. Dat vergemakkelijkt parkeren in krappe ruimtes. Bovendien levert Citroën een automatisch parkeersysteem, automatische grootlichten, dodehoekbewaking, een actieve snelheidsregelaar, eTouch (nood- en bijstandsoproep), …

Motoren

Momenteel kondigt Citroën drie motoren aan: de HDi 90 Airdream (98 g CO2/km), de e-HDi 115 (104 g CO2/km) en de BlueHDi 150 (Euro 6, 110 g CO2/km). De uitstekende CO2-waarden zijn vooral te danken aan het strakke regime (140 kg minder), het verfijndere silhouet en de versnellingsbak.

Advertentie
Advertentie
Advertentie