François Piette

25 JAN 2008

Citroën C5 : steracteur in Brussel !

Op het autosalon van Frankfurt was Citroën er al in geslaagd om ons met hun foto’s van de C5 Airscape, een coupé-cabrio concept, te verleiden. Ook al had hij een klassieke look, kwam hij met zijn vloeiende en gestroomlijnde look heel elegant over. De eerste foto’s van de berline stellen ons niet teleur en laten zien dat het concept werkelijk als basis werd gebruikt. De daklijn doet denken aan de huidige coupé-berline’s op de markt en is verfijnder dan eender welke vorige versie. Zowel de berline als de break versie van de nieuwe C5 stevenen af op een waar succes !

Binnenin krijgen we het gebruikelijke Citroën stuur, identiek aan dat van de C4. Het dashboard bestaat uit vloeiende lijnen en is van merkbare betere kwaliteit. Ook de afmetingen en het gebruiksgemak gaan er op vooruit.

 

 

 

Het C5 aanbod bestaat uit drie benzinemotoren en vier dieselmotoren. Voor de benzinemotoren zijn dat de 1.8i van 127 pk, de 2.0i van 143 pk en bovenaan het gamma staat een ouwe bekende, de 3 liter V6 van 215 pk. Bij de dieselmotoren opent de 1.6 HDi van 110 pk het bal, gevolgd door de 2.0 HDi van 138 pk, 2.2 HDi van 173 pk, en tot slot is er de V6 2.7 HDi met 208 pk.

Uiteraard verwachten we dat ook deze C5 uitgerust is met de Hydractive 3 ophanging waar Citroën zo bekend voor staat. Toch is het zo dat de basismodellen (1.8i en 1.6 HDi) uitgerust zijn met een traditionele ophanging. Dat is ook zo voor de 2.0i, 2.0 HDi en 2.2 HDi, maar voor die modellen is het Hydractive 3 systeem wel beschikbaar als optie. De twee V6 motoren worden op hun beurt standaard geleverd met het Hydractive 3 systeem.

 

Advertentie
Advertentie
Advertentie