Jean-Francois Christiaens

29 MRT 2021

De futuristische cocon van de Mercedes EQS in 7 cijfers

De EQS wil een elektrisch manifest vol superlatieven zijn bij Mercedes. Dat vertaalt zich onder meer in een bijzonder indrukwekkend infotainment, al is dat niet het enige. Een eerste kennismaking met het interieur van de EQS in 7 cijfers.

Binnenkort trekt Mercedes officieel het doek van zijn elektrische vlaggenschip EQS. Bij wijze van smaakmaker onthult het Duitse merk nu alvast het interieur. Dat wordt in de eerste plaats gedomineerd door een gigantisch aanraakscherm.

20210329132013mercedeseqsinterieur.jpg

1. 141 centimeter

Om dit gigantische MBUX-scherm te maken lopen meerdere schermen in elkaar over in een indrukwekkende boog van liefst 141 centimeter breed. Concreet zijn hier drie schermen tot één geheel gecombineerd: een voor de bestuurder (12,3 duim), een in het midden (17,7 duim) en een voor de passagier (12,3 duim).

2. 650 graden Celsius

Een groot gebogen raam bedekt deze verschillende schermen om de indruk te geven dat het dashboard uit één geheel bestaat. Om te vermijden dat informatie vervormt onder invloed van de kijkhoek is dit scherm gebogen volgens een proces bij temperaturen van zo’n 650 graden Celsius. Bovendien is dit gekromde glas gemaakt in aluminiumsilica, dat “bijzonder krasbestendig” zou zijn. Het is ook uitgevoerd met een speciale laag om het reinigen ervan te vergemakkelijken. Vingerafdrukken laten zich volgens Mercedes “eenvoudig verwijderen met een microvezeldoek”.

3. 12 elektromotoren

20210329132011mercedeseqs.jpg

Om dit hyperscherm aangenamer te maken in het gebruik rust Mercedes het uit met haptische feedback. Omdat het echter zo groot is, zijn daarvoor liefst 12 verschillende elektromotoren vereist. Die zitten achter het enorme paneel verscholen op diverse plaatsen en veroorzaken een gerichte trilling van het raam in functie van het aangeraakte deel.

4. Zero Layer

Je vindt het vermoeiend om de ene of de andere functie te moeten gaan opdiepen in de submenu’s van moderne infotainmentsystemen? Dat zal nooit het geval zijn in de EQS dankzij de “Zero Layer”-filosofie. Voor toegang tot de belangrijkste toepassingen van het MBUX moet de gebruiker namelijk geen enkel apart menu openen. Vandaar de naam. Zero Layer zou dankzij kunstmatige intelligentie steeds de meest geschikte applicaties in het blikveld van de gebruiker moeten aanbieden in functie van de huidige situatie.

5. 77 duim

Volstaat dit hyperscherm nog niet? Dan kan de EQS ook nog eens worden uitgerust met een head-updisplay dat al even gigantisch is. Het komt overeen met een scherm met een diagonaal van… 77 duim. Zijn uitzonderlijke hoge beeldscherpte is te danken aan liefst 1,3 miljoen pixels.

20210329132012mercedeseqs.jpg

6. Nummer 6

Mercedes heeft specifiek voor zijn elektrische vlaggenschip een sfeerparfum ontwikkeld met de naam “N°6 MOOD Linen”. Waarom “Nummer 6”? Omdat Mercedes zijn eerste elektrische modellen aan het gamma toevoegde in 1906.

7. 99,65 procent van de partikels

Ook dit hoort bij de tijdsgeest: Mercedes heeft veel aandacht besteed aan de filtersystemen van zijn EQS om het interieur zo ‘zuiver’ mogelijk te houden. Zo zou de HEPA-filter 99,65 procent van de partikels uitfilteren. Volgens zijn officiële certificatie zou hij ook 86 procent van de virussen en meer dan 90 procent van de bacteriën tegenhouden bij standaardtests.

20210329132013mercedeseqs.jpg

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Advertentie
Advertentie
Advertentie