Vroom

12 AUG 2021

De gepantserde Mercedes S680 Guard in 7 cijfers

De Duitse limousine krijgt een gepantserde variant, die Guard is gedoopt. Een overzicht van deze rijdende bunker in 7 verrassende cijfers.

20210812061922mercedessguard(5).jpg

De Mercedes S-Klasse is het slagschip bij uitstek van vorsten, bedrijfsleiders, politici en andere publieke persoonlijkheden overal ter wereld. Een belangrijk cliënteel, dat moet worden beschermd. Daarom is de S-Klasse er in een gepantserde versie, de Guard. Het is een understatement om te zeggen dat je zo goed als geen gevaar meer loopt zodra je in deze minibunker zit, zoals je zelf kan ontdekken aan de hand van deze 7 cijfers.

1. 680

20210812061923mercedessguard(2).jpg

De naam van deze S-Klasse. Om precies te zijn heet hij S680 Guard. Dat betekent dat onder de motorkap een V12-biturbo van 612 pk schuilt. Met zijn cilinderinhoud van 6,0 liter ontwikkelt hij daarnaast een indrukwekkend koppel van 830 Nm vanaf 2.000 o/m. Dat is ongetwijfeld het vereiste minimum om dit gevaarte in beweging te krijgen. De sprinttijd van 0 naar 100 km/u is niet gekend, maar de topsnelheid is begrensd op 190 km/u als gevolg van alle gewicht dat de pantsering toevoegt.

2. 4

20210812061921mercedessguard(3).jpg

De 680 combineert voor het eerst in dit soort pantservoertuig een V12 met vierwielaandrijving. Daarmee moet hij zich zonder al te veel problemen uit een listige situatie kunnen bevrijden, zelfs wanneer er weinig grip is.

3. 442

20210812061921mercedessguard(4).jpg

Zo’n V12-motor in combinatie met vierwielaandrijving lust natuurlijk een aardige slok. Voeg daar nog het gewicht van alle verstevigingen aan toe en je komt aan een torenhoog normverbruik: 19,5 l/100 km en een CO2-uitstoot van 442 g/km op de WLTP-cyclus.

4. 1928

20210812061921mercedessguard(1).jpg

Mercedes heeft al flink wat ervaring op het vlak van luxueuze gepantserde auto’s. Het merk biedt dit soort voertuigen namelijk al meer dan 90 jaar aan zijn klanten aan. Het eerste gepantserde model van het merk was een Nürburg 460 uit 1928.

5. 80

20210812061922mercedessguard(6).jpg

De rijdende bunker blijft natuurlijk in de eerste plaats een Mercedes. Luxe en een afwerking op maat zijn dus van de partij. Dat laatste aspect gaat behoorlijk ver, want er zijn tot 80 combinaties mogelijk. Van de sfeerverlichting over de stoelen tot de decoratieve elementen, bijna alle voorkeuren van de klant zijn mogelijk. Je moet helaas wel kunnen leven zonder… schuifdak. Dat accessoire valt natuurlijk moeilijk te rijmen met de beschermende aard van het model.

6. 3

20210812061922mercedessguard(7).jpg

Dat is het aantal sterren dat de S680 Guard heeft gescoord op de tests voor de bestendigheid tegen explosieven. Als je weet dat 3 sterren de maximumscore is, dan weet je dat deze Mercedes tegen (bijna) alles opgewassen is. Het is dan ook geen verrassing dat hij ook kogels of aanvalswapens kan afslaan.

7. 30

20210812061923mercedessguard(8).jpg

Het koetswerk is dus beschut tegen kogels en explosieven, maar hetzelfde kan niet worden gezegd van de Michelinbanden waar hij op rijdt. Die kunnen helaas nog steeds lek worden geschoten. Geen paniek echter, want zelfs wanneer ze volledig plat zijn kan de S 680 Guard nog 30 kilometer lang doorrijden.

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Advertentie
Advertentie
Advertentie