François Piette

24 MRT 2004

De nieuwe BMW 1 Reeks is klaar voor lancering

In de herfst van 2004 zal BMW voor het eerst een auto in de compacte klasse voorstellen: de BMW 1 Reeks, een vijfdeurs van 4,23 meter lang. Deze nieuwe modelreeks zal daardoor precies 24 cm korter zijn dan een berline van de 3 Reeks. Met een transmissieconcept dat eigen is aan BMW, prestatiegerichte motoren, een luxueuze uitrusting en het op deze manier ontwikkelde rijplezier, zal de 1 Reeks dit marktsegment verrijken met een ongeëvenaard, nieuw alternatief. Een snelle blik volstaat om alle twijfels als sneeuw voor de zon te laten verdwijnen: deze nieuwe vijfdeurs is een rasechte BMW. De lange wielbasis en de beperkte overhangen vooraan, de lage daklijn met de typische knik in de achterstijlen, de karakteristieke snuit waarin de "neusgaten" van het merk verwerkt zijn en de dubbele schijnwerpers, onderscheiden de 1 Reeks duidelijk van de massa. De praktische achterklep biedt toegang tot een moduleerbaar bagagecompartiment van 330 tot 1150 liter. De bestuurder en de passagiers kunnen daardoor zelfs omvangrijke sportuitrusting opbergen, niets staat hen dus in de weg hun favoriete hobby te beoefenen. Buitengewone snelheid en stuurprecisie Geladen of leeg - de nieuwe 1 Reeks weet elk traject in puur rijplezier te veranderen. Zijn absoluut zitcomfort, niet alleen over korte maar ook over lange afstanden, en zijn uitmuntende rijpositie vloeien voort uit een perfecte ergonomie, wat het leven van de bestuurder er nog aangenamer op maakt. Na het indrukken van de startknop en het aanslaan van de motor, zal je onmiddellijk het rijplezier ervaren dat enkel een BMW kan verschaffen. Dankzij een in de compacte klasse ongeëvenaarde snelheid en stuurprecisie zal de BMW 1 Reeks landweggetjes inslaan als een echte sportwagen, zonder evenwel aan comfort in te boeten. Maar ook in stadsverkeer voelt hij zich onmiddellijk thuis, zonder ook maar een fractie van het rijplezier te moeten inleveren. Want zoals alle andere BMW Reeksen werd ook de nieuwe 1 Reeks voorzien van een motor vooraan en aandrijving achteraan. Zelfs in de kortste bochten laat geen enkele baaninvloed zich voelen in de stuurinrichting en de achterwielen brengen het motorkoppel met een optimale tractie over op de weg. Dit concept bevoordeelt bovendien een ideale gewichtsverdeling, meer bepaald tussen de gesofisticeerde aluminium vooras en de vijfarmige achteras. Eigenschappen die op hun beurt uitmonden in nog andere voordelen, zoals een optimale tractie, zelfs als de wagen tot aan de nok is geladen of tijdens bergritten. Bij dit transmissieconcept en dit onderstel voegen zich nog een uiterst stijf koetswerk en een uitstekende aërodynamica - de cx-waarde bedraagt slechts 0,29. In de compacte klasse weet geen enkele andere wagen een zo perfecte harmonie te creëren tussen sportieve baankwaliteiten en bruikbaarheid voor lange afstanden als de BMW 1 Reeks. Vier motoren met een vermogen tussen 115 en 163 pk Van zodra de 1 Reeks commercieel gelanceerd wordt, zal de klant kunnen kiezen tussen vier viercilinder motoren. De 116i (85 kW / 115 pk) en 120i modellen (110 kW / 150 pk) worden aangedreven door geperfectioneerde, krachtige BMW benzinemotoren. De twee dieselmodellen, de 118d (90 kW / 122 pk) en de 120d (120 kW / 163 pk) zijn op hun beurt uitgerust met koppelrijke dieselmotoren. Het spreekt voor zich dat alle BMW 1 Reeksen voldoen aan de Euro 4 anti-pollutienormen. De handgeschakelde zesversnellingsbakken (vijfversnellingsbak op de 116i) laten een sportieve bediening toe, terwijl de comfortabele automatische zesversnellingsbakken het koppel naar de grote wielen overbrengen en meer dynamische baanprestaties verzekeren dan die van de concurrentie. De 16-duims velgen zijn overigens bestand tegen het van de velg lopen van de band. Tegelijkertijd maakt de BMW 1 Reeks deel uit van de meest zuinige wagens uit zijn categorie. Actieve en passieve veiligheid van het hoogste niveau Duurzame schrijfremmen met een grote diameter garanderen op ieder ogenblik voorbeeldige remmogelijkheden. Dankzij stoplichten met variabele intensiteit, laat de BMW 1 Reeks de bestuurders achter zich weten of zijn chauffeur een normale of een noodstop uitvoert. De complete veiligheidsuitrusting met standaard dynamische stabiliteitscontrole (DSC), noodrembekrachtiging (DBC), elektronische differentieelblokkering en een complete set airbags, waaronder hoofdbeschermende airbags op alle zitplaatsen, voldoet aan de hoogste normen. In combinatie met één van de veiligste koetswerkstructuren, verenigt hij alle voorwaarden om de 1 Reeks vijf sterren te laten behalen bij de crashtest volgens de Euro NCAP norm. De belangrijkste technische gegevens in een oogopslag 116i: 85 kW / 115 pk bij 6000 omw/min; 150 Nm bij 4300 omw/min; cilinderinhoud 1,6 liter; van 0 tot 100 km/u in 10,8 seconden; maximum snelheid 200 km/u; verbruik 7,5 l/100 km 120i: 110 kW / 150 pk bij 6200 omw/min; 200 Nm bij 3600 omw/min; cilinderinhoud 2,0 liter; 0 tot 100 km/u in 8,7 seconden; maximum snelheid 217 km/u; verbruik 7,4 l/100 km 118d: 90 kW / 122 pk bij 4000 omw/min; 280 Nm bij 2000 omw/min; cilinderinhoud 2,0 liter; 0 tot 100 km/u in 10,0 seconden; maximum snelheid 201 km/u; verbruik 5,6 l/100 km 120d: 120 kW / 163 pk bij 4000 omw/min; 340 Nm bij 2000 omw/min; cilinderinhoud 2,0 liter; 0 tot 100 km/u in 7,9 seconden; maximumsnelheid 220 km/u; verbruik 5,7 l/100 km De BMW 1 Reeks: gebouwd in Duitsland De BMW 1 Reeks zal gebouwd worden in de ultramoderne fabriek van Regensburg. Deze fabriek beschikt over productie-installaties die zich onderscheiden door een maximale flexibiliteit en de mogelijkheid tal van modellen te beheren, terwijl werkposten aangeboden worden die wat ergonomie betreft aan de hedendaagse top staan. De commerciële lancering is voorzien in de herfst van 2004. Tegelijkertijd zal de wagen ook deelnemen aan zijn eerste salon tijdens de Mondial de l'Automobile in Parijs. -- perscommuniqué --

Source : BMW
Advertentie
Advertentie
Advertentie