François Piette

3 NOV 2009

DeLorean: ‘back to the future’

Als realiteit en fictie elkaar ontmoeten … Zevenentwintig jaar geleden sloten de fabrieken van DeLorean de deuren. Maar nu komt de ronkende naam weer tot leven. Op de planning: het vroegere model restaureren en opnieuw uitbrengen én ... misschien zit er zelfs een nieuw model aan te komen!

Schitterend begin … dat eindigde voor de rechtbank

In 1975 richtte John DeLorean het gelijknamige bedrijf op. De talentvolle ingenieur had een neus voor zaken en ontwierp een wel heel opvallende auto. Het spectaculaire roestvrijstalen koetswerk met vlinderdeuren viel direct in de smaak. Het avant-gardistische chassis kwam van de hand van Lotus. Ook de centraal achteraan gelegen motor was een innovatie. Jammer genoeg beschikte de auto over te weinig vermogen. De V6 PRV-motor (Peugeot-Renault-Volvo) had een slechte reputatie. Ondanks zijn spectaculaire looks wist de DeLoreanDMC-12 dus niet te overtuigen. In 1982 ging de firma failliet. Ook met John DeLorean himself ging het bergaf. Hij moest voor de rechtbank verschijnen voor drugshandel. Hij werd alleen vrijgesproken omdat de FBI hem in de val had gelokt. Maar het kwaad was geschied. Postuum kreeg de auto toch nog de bewondering die hij verdiende toen hij de hoofdrol speelde in de film ‘Back to the future’.

Link met GM

Vandaag is de kleine firma uit Texas gespecialiseerd in de restauratie van de DMC-12. De voorraad aan onderdelen is zo groot dat ze er zelfs enkele nieuwe auto’s mee konden bouwen. Ook bracht de verdwijning van Pontiac DeLoreans CEO, James Espey, op een idee. Hij klopte aan bij GM om de Pontiac Solstice, inclusief de coupé, weer tot leven te wekken … onder de naam DeLorean. Bij ons kennen we de cabrio als de Opel GT. Hopelijk zien we dus ooit de coupé voorbijrazen op onze Belgische wegen? Moet kunnen, op voorwaarde dat het onderstel en de afwerking verfijnd worden.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie