Behoorlijk wat Belgen zien er helemaal geen graten in om zich met een tweedehandswagen te verplaatsen. Zo’n 34 procent van de wagens in België blijkt al eens van eigenaar gewisseld te hebben. Dat is net iets meer dan één op drie. Als we dit percentage doortrekken naar het totaal aantal personenwagens dat er in ons land geregistreerd staat, dan komen we aan net geen twee miljoen occasiewagens.
Vrouwen en jongeren vaker aan stuur van tweedehandswagen
Wanneer we de resultaten van het onderzoek nog iets meer onder de loep nemen, blijkt dat vrouwen iets vaker met een tweedehandswagen rondrijden dan mannen (36% tegenover 31%). Een opmerkelijk verschil tekent zich vooral af bij de jongeren. In de leeftijdscategorie van 25 tot 34 jaar rijdt bijna de helft (47%) met een tweedehandswagen. Tussen de 35 en 54 jaar bestuurt 35 procent van de autobezitters een gebruikte wagen. Bij 55-plussers is dit maar net iets meer dan één op vier (26%). “Pas naarmate we ouder worden, opteren we eerder voor een nieuwe wagen”, zegt Hans De Mondt, CEO van Mobly dat VROOM.be recent overnam. “Jongeren beginnen uit financiële overwegingen vaak met een tweedehandswagen als eerste auto te rijden.”
Meer dan helft vindt occasie minstens even goed als nieuw
Meer dan één op drie van de bestuurders die momenteel in een nieuwe wagen rondrijden, geven aan dat ze wanneer ze hun huidig voertuig zouden inruilen, ook openstaan voor een tweedehandswagen. Meer dan de helft van alle bestuurders (55%) geeft ook aan akkoord te gaan met de stelling dat een tweedehandswagen minstens even goed is als een nieuwe wagen.
10% van de ondervraagden plant aankoop tweedehandswagen in komende jaar
Hoewel de verkoop van wagens in 2020 een kleine terugval kende, plant toch één bestuurder op vijf om in het komende jaar een auto aan te kopen. Ongeveer de helft daarvan (11%) zegt voor een nieuwe wagen te gaan en bijna evenveel bestuurders (10%) hebben hun zinnen op een occasiewagen gezet. “Er is min of meer een evenwicht tussen het aantal bestuurders dat de aankoop van een tweedehandswagen plant en degene die een nieuwe auto willen kopen”, zegt Hans De Mondt. “Als we dit naast het gegeven leggen dat bijna twee op drie auto’s van België ’s wagenpark momenteel nieuwe exemplaren zijn, dan kan dit erop wijzen dat de opflakkering van de tweedehandsmarkt die vorig jaar begon, zich zal verderzetten.”
De redenen waarom meer mensen naar een tweedehandswagen gaan grijpen, blijken ook uit het onderzoek. Meer dan 65 procent haalt financiële redenen aan als één van de belangrijkste factoren waarom chauffeurs met een tweedehandswagen rijden, ervoor open staan of van plan zijn er een te kopen. Daarnaast zijn ook gebruiksfrequenties (minder vaak de baan op) en praktische redenen (huidige wagen mag niet in Lage Emissie Zone bv.) drijfveren om voor tweedehands te opteren.
* Onderzoeksbureau iVox polste tussen 19 en 25 januari bij 1.000 Belgen die een auto hebben representatief op taal, geslacht, leeftijd en diploma. De maximale foutenmarge bij 1.000 Belgen bedraagt 3,02 procent.