of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

Seat Ibiza facelift: in het spoor van de Leon

Aanbod
1/14

Seat Ibiza facelift: in het spoor van de Leon

Sinds de vernieuwing van de Leon is Seat weer op de goede weg. De vernieuwde Ibiza spiegelt zich aan zijn grote broer en brengt nieuwe motoren, frisse uitrusting en meer connectiviteit, al zijn die verbeteringen op het eerste gezicht moeilijk te zien. 

Geschreven door Robin Van den Bogaert

17 Mei 2024

Design

-

Gebruiksgemak

-

Rijervaring

-

Budget

-

Advertentie

De afgelopen dertig jaar verkocht Seat dertig miljoen exemplaren van de Ibiza, het model dat lange tijd de hoeksteen vormde van het gamma. De Ibiza is voor Seat zeer belangrijk en trekt een jong publiek aan (gemiddeld 43 jaar) met bovengemiddeld veel vrouwen.

De huidige generatie van de Ibiza dateert van 2008. In dit segment woedt er een hevige concurrentie, het werd dus tijd om een en ander te updaten. De lijnen die destijds door onze landgenoot Luc Donckerwolke werden vastgelegd, hebben de tand des tijds goed doorstaan. Seat zag dan ook geen nood aan grondige uiterlijke veranderingen.

Kleurrijk

Wel krijgt de Ibiza – zowel de vijfdeurs, de driedeurs SC als de break ST – meer trekjes van de Leon. Dat geldt dan vooral voor de nieuwe koplampen met led-dagrijlichten. Voorts zijn er nieuwe wielontwerpen (16 en 17 duim, ook tweekleurige velgen), twee nieuwe buitenkleuren (Moonstone Grey en Chilli Red) en nieuwe personalisatiemogelijkheden. Zo kun je bijvoorbeeld een kleurtje kiezen voor de rand de van de grille en de spiegelkappen, dat dan ook terugkeert in het interieur (details van de ventilatiemonden, de pook en het stuur).

Smartphone

De evolutie inzake veiligheid en infotainment gaat tegenwoordig razendsnel, de Ibiza had dus een achterstand in te halen. Nieuw zijn de vermoeidheidsdetectie (die het stuurgedrag controleert en waarschuwt om te pauzeren) en een automatische rem die na een botsing een tweede aanrijding voorkomt (zoals destijds geïntroduceerd in de VW Golf VII). 

Voor betere connectiemogelijkheden vernieuwde Seat zijn multimediasystemen (Easy Connect). Dankzij Full Link (een overkoepelende naam voor MirrorLink, Android Auto en Apple CarPlay) kun je een beperkt aantal functies en apps van je smartphone bedienen op het scherm van de auto. Het is even zoeken hoe het allemaal in elkaar zit, maar met onze Samsung (via MirrorLink) werkte het alvast prima.

Leuke eenliter

Op motorenvlak zijn er ook enkele interessante nieuwigheden, die we al kennen uit de VW Polo. De kleinste benzine is een eenliter driecilinder die in zijn atmosferische versie 75 pk levert. Met een turbo produceert hij 95 pk of 110 pk. Wij reden met de sterkste versie en waren aangenaam verrast door het pittige karakter van deze driepitter.

Op dieselvlak is er alleen nog een 1.4 TDI met drie cilinders beschikbaar, in versies met 75, 90 en 105 pk. De tweede is de gulden middenweg die de Ibiza precies voldoende kracht geeft. Houd er wel rekening mee dat de driecilinder vrij rumoerig uit de hoek kan komen.

Tot slot evolueerde de rijsensatie in de Ibiza lichtjes. Terwijl de vorige Ibiza vrij hard opgehangen was, heeft Seat nu gekozen voor een iets zachter setup met meer comfort. De besturing (elektromechanisch) werd ook wat gevoeliger. In optie kun je de dempers en de stuurbekrachtiging trouwens instellen in een sport- of comfortstand.

Conclusie

Toegegeven, je moet al een scherp oog hebben om het verschil te zien tussen de ‘oude’ en de ‘nieuwe’ Ibiza. De verbeteringen zitten dan ook vanbinnen: in de nieuwe multimediasystemen en vooral in de nieuwe motoren. Met name de pittige eenliter turbomotor met 110 pk is een aangename nieuwkomer.

Robin Van den Bogaert

Advertentie

Koop een Seat Ibiza of vergelijkbare auto

Seat

Ibiza

13 950 €

2021

58 636 km

Benzine

80 pk

Manueel

104 g/km

date

Mazuin Fosses - Volkswagen & Commercial Vehicles

Fosses-La-Ville

date

Car-Pass

My Way

Seat

Ibiza

19 990 €

2024

28 385 km

Benzine

115 pk

Automaat

120 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Wommelgem

Wommelgem

date

Car-Pass

My Way

Seat

Ibiza

12 970 €

2021

47 214 km

Benzine

95 pk

Manueel

118 g/km

date

MIG Motors Eke - Volkswagen & Commercial Vehicles

Nazareth

date

Car-Pass

My Way

Seat

Ibiza

15 490 €

2023

46 482 km

Benzine

95 pk

Manueel

120 g/km

date

MyWay Steveny Rochefort

Rochefort

date

Car-Pass

My Way

Seat

Ibiza

19 990 €

2025

4 958 km

Benzine

95 pk

Manueel

118 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Anderlecht - Seat

Anderlecht

date

Car-Pass

My Way

Seat

Ibiza

12 970 €

2020

48 789 km

Benzine

80 pk

Manueel

125 g/km

date

MIG Motors Eke - Volkswagen & Commercial Vehicles

Nazareth

date

Car-Pass

My Way

Seat

Ibiza

18 990 €

2024

13 758 km

Benzine

115 pk

Automaat

125 g/km

date

MyWay Steveny Rochefort

Rochefort

date

Car-Pass

My Way

Seat

Ibiza

15 990 €

2023

13 600 km

Benzine

95 pk

Manueel

120 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Groot-Bijgaarden - Volkswagen & Commercial Vehicles

Groot-Bijgaarden

date

Car-Pass

My Way