François Piette

16 DEC 2009

Expo Bugatti 100: exclusiviteit troef

Precies honderd jaar geleden werd een mythe geboren. Misschien wel de grootste ooit: de Bugatti. Deze uitzonderlijke verjaardag moet uiteraard met de nodige luister gevierd worden. In Autoworld in het Jubelpark staan er niet minder dan 43 Bugatti’s te pronken.

December 1909 – Molsheim

In een klein dorpje in de Elzas strijkt de Italiaan Ettore Bugatti neer. Deze geniale autodidact heeft nooit een technische opleiding genoten, maar is vastbesloten om auto’s te bouwen die iedereen zullen verbazen. Een maand later verlaat de eerste Type 13 de fabriek. De rest is geschiedenis. De firma groeit erg snel en de groten der aarde haasten zich om zich een peperdure Bugatti aan te schaffen. Een Bugatti is makkelijk te herkennen aan zijn hoefijzervormige radiatorrooster. Eén kenmerk hebben alle Bugatti’s gemeen: de passie straalt er van af. Ettore Bugatti wordt gedreven door een niet aflatend perfectionisme en dat vertaalt zich in de bouw van enkele van de mooiste auto’s ooit.

Afwerking op het hoogste niveau

Zowel de auto’s die voor de openbare weg gebouwd werden als de auto’s die op het circuit verschenen waren perfect afgewerkt. Zelfs naar hedendaagse normen is de montage en de afwerking uitzonderlijk goed. Bugatti produceerde bijna alles zelf en elk onderdeel moest esthetisch in het geheel passen. Pareltjes op de kroon van het industriële erfgoed zijn de in één stuk gegoten starre vooras of nog het massieve en minutieus afgewerkte motorblok. Een ander voorbeeld is de Type 57 Atlantic: één van de mooiste auto’s uit de twintigste eeuw. Zijn evenwichtige proporties, de spectaculaire centrale hanenkam en de onovertroffen looks zijn het werk van Jean Bugatti, de zoon van Ettore. Die was net zo getalenteerd en gepassioneerd en een waardig opvolger van zijn vader.

43 auto’s

De tentoonstelling in Autoworld reconstrueert de uitzonderlijke geschiedenis van het merk. De expositie is opgedeeld in klassieke GT’s en supersportieve auto’s. Een kleine opsomming: de Type 13 (de eerste Bugatti), de Royale Esders (de versie zonder lichten), niet minder dan vier Types 35 en een Type 59. Verder zien we nog een Type 56, een elektrische auto die ooit aan Koningin Elisabeth toebehoorde. Uiteraard mogen zowat alle versies van de Type 57 niet ontbreken. Maar ook de huidige Bugatti’s tekenen present. Zo zien we de EB110 en drie prototypes van de Veyron. Van deze Veyron worden drie seriemodellen tentoongesteld met daarbij ook de roadster: de Grand Sport.

Praktisch

De tentoonstelling loopt van vrijdag 18 december tot zondag 17 januari. Een toegangsticket kost zes euro en is tegelijkertijd een inkomticket voor Autoworld. Kinderen van zes tot dertien jaar betalen slechts drie euro.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie