De Ferrari 360 Challenge Stradale, de 430 Scuderia, de 458 Speciale en de 488 Pista krijgen eindelijk een waardige opvolger in de vorm van de nieuwe Ferrari 296 Speciale en Speciale A!

Advertentie
Advertentie

Met deze nieuwe Speciale-varianten heeft Ferrari zijn 296 GTB en GTS in werkelijk elk opzicht naar een hoger niveau getild. De twee Italianen zijn visueel veel agressiever en genereren tot 435 kg neerwaartse druk bij 250 km/u, een toename van 20% ten opzichte van de modellen waarop ze zijn gebaseerd! Dat is onder meer te danken aan een hertekende voorbumper, een nieuwe motorkap geïnspireerd op die van de nieuwe hypercar F80, een veel uitgesprokener diffusor en een nieuwe actieve achterspoiler die 50% sneller van positie verandert! Bovendien liggen de Speciale en Speciale A 5 mm lager dan de 296 GTB en GTS, dankzij nieuwe Multimatic-schokdempers die rechtstreeks afkomstig zijn uit de 296 Challenge GT3-racewagen.

Groene Ferrari 296 GTB voor een rode garage, modern en sportief ontwerp zichtbaar.
Groene Ferrari met nummer 25, vooraanzicht met moderne sportvelgen.
Achterdetail van een groene Bugatti Chiron met kenmerkende achterlichten en elegante spoiler.
Interieur van Ferrari sportwagen met oranje leren sportstoelen en veiligheidsgordels.
Interieur deurklink van een moderne Porsche Cayenne met elektronische vergrendelingsbediening.
Advertentie
Advertentie

50 pk extra voor een totaal van 880 pk!

Ook onder de motorkap heeft Ferrari niet stilgezeten. De biturbo-V6 met een blokhoek van 120° achterin de 296 Speciale profiteert van titanium drijfstangen afkomstig uit de F80, verstevigde zuigers en een 2,2 kg lichtere krukas, wat resulteert in 37 pk extra en een totaal van 700 pk voor de verbrandingsmotor alleen! Hij klinkt ook nog indrukwekkender dankzij een nieuwe, centraal geplaatste enkele uitlaat. De elektromotor kreeg eveneens een upgrade en levert nu tot 180 pk, 13 pk meer dan in de 296 GTB en GTS.

In totaal levert het plug-inhybride systeem van de Ferrari 296 Speciale dus 880 pk, 50 pk meer dan de GTB en GTS! Die kracht gaat nog steeds uitsluitend naar de achterwielen, wat meteen een record betekent voor een productie-Ferrari met achterwielaandrijving. De Ferrari 296 Speciale en Speciale A sprinten van 0 naar 100 km/u in slechts 2,8 seconden, een tiende sneller dan hun broers. De batterij van 7,45 kWh biedt nog steeds een puur elektrisch rijbereik van 25 km.

Rode Ferrari op circuit met bergachtig landschap, benadrukt aerodynamisch en sportief ontwerp.
Rode Ferrari SP51 cabrio op racebaan, bovenaanzicht, Italiaanse driekleurige lijnen zichtbaar.
Rode Ferrari op racecircuit met bergachtige achtergrond, sportief en elegant ontwerp.
Luxueus Ferrari-interieur met digitaal dashboard en zwarte met oranje leren stoelen.
Luxe en sportief interieur van de Ferrari SF90 Stradale met koolstofvezel stoelen.

Tot 60 kg lichter dan de 296 GTB en GTS

Hij is niet alleen krachtiger en aerodynamischer, maar ook lichter! De Ferrari 296 Speciale weegt 60 kg minder dan de 296 GTB en tikt af op slechts 1.410 kg leeggewicht. De cabrioversie verloor 50 kg in vergelijking met de GTS en komt uit op 1.490 kg. Ferrari gebruikte daarvoor overvloedig koolstofvezel, zowel aan de buitenkant als binnenin, en titanium in de mechanische onderdelen. Optionele kuipstoelen in koolstofvezel besparen bijvoorbeeld 10 kg. Zelfs de velgen zijn van koolstofvezel en standaard voorzien van Michelin Pilot Sport Cup 2-banden!

Welke rondetijden op Fiorano en prijzen voor de Ferrari 296 Speciale en Speciale A?

Met al deze verbeteringen legt de Ferrari 296 Speciale het Fiorano-circuit af in slechts 1 minuut en 19 seconden. Dat is 2 seconden sneller dan de 296 GTB en 2,5 seconden sneller dan zijn voorganger, de 488 Pista. In Italië, waar 22% btw geldt, begint de prijs voor de Ferrari 296 Speciale Coupé vanaf 407.000 euro. De open versie, de Speciale A, begint vanaf 462.000 euro!

Advertentie
Advertentie