François Piette

28 JUL 2009

Ferrari 458 Italia : De eerste infos !

De opvolger van de Ferrari F430 is gekend en wordt de F458. Op de IAA in Frankfurt krijgen we het definitieve model voor het eerst te zien. De presentatie van een nieuwe Ferrari is altijd een bijzondere gebeurtenis. Deze keer breekt de nieuweling met enkele tradities.

Nog steeds een V8

De V8-motor wordt nog altijd centraal geplaatst. De cilinderinhoud bedraagt 4.500 cc en produceert een uitzonderlijk specifiek vermogen. Bij 9.000 toeren komen 570 paarden vrij. Toch is de motor niet puntig van karakter. Vanaf 3.250 toeren staat 80% van het 540 Nm grote koppel klaar. Alleszins een motor met een heel groot toerentalbereik. Nieuw is de directe injectie.

Explosieve prestaties

Bovendien bedraagt het gewicht slechts 1.380 kg. Dat levert een verhouding gewicht/vermogen op van 2,42 kilogram per pk . De prestaties zijn dan ook adembenemend: in 3,4 seconden sprint de F458 van 0 tot 100 km/uur; de topsnelheid bedraagt 325 km/u. Net als bij de California krijgt de F458 een versnellingsbak met 7 gangen en een dubbele koppeling. Voor een Ferrari verbruikt hij verbazend weinig: het gemiddeld verbruik bedraagt 13,7 l/100 km en de uitstoot is 320 g/km CO2.

Aluminium chassis

Michaël Schumacher heeft actief meegewerkt aan de ontwikkeling van de F458. Het aluminium chassis rust op een doorontwikkeld onderstel en ’Shumi‘ bezorgde de auto een uiterst dynamisch rijgedrag. Het actief elektronisch sperdifferentieel werd geoptimaliseerd.

Pininfarina

De auto werd getekend door dé design-autobouwer, namelijk Pininfarina. Het resultaat is spectaculair en achteraan trekken drie uitlaatpijpen de aandacht.


 

Advertentie
Advertentie
Advertentie