François Piette

28 AUG 2013

Ford S‑Max Concept: opvolging verzekerd

Acht jaar geleden presenteerde Ford voor het eerst de S-Max. Dit was geen monovolume zoals alle andere, want hij verzorgde zijn bestuurder net zo goed als zijn passagiers, door hem een zeer verfijnd chassis voor te schotelen. Hij begint echter rimpels te vertonen, tijd dus om aan de opvolger te denken.

Nog niet voor meteen

Wanneer een constructeur een concept voorstelt dat dicht bij een seriemodel aanleunt, mogen we de commercialisatie meestal snel verwachten. Bij Ford moet je geduldig zijn: de toekomstige S-Max komt niet voor 2015. Toch lijkt dit prototype zo in productie te kunnen, afgezien van de voorruit die doorloopt in het volledige dak en de banden (bijna slicks).

Never change a winning team

Om de tevreden klanten op hun wenken te bedienen, volgt Ford drie kernwaarden bij de ontwikkeling van de toekomstige S-Max: een sportieve stijl, moduleerbaarheid en de laatste technologie. Qua design gooit hij de gewoontes van het huidige model trouwens niet helemaal om. Dit concept heeft een meer verfijnd design, minder gekunsteld maar toch even dynamisch. Ford definieert de auto als een SAV, een sports activity vehicle. We konden de auto al in het echt bekijken en kunnen bevestigen dat dit concept er lager en agressiever uitziet.

Het interieur is, zoals gebruikelijk bij een concept, zeer verzorgd afgewerkt met leder en inzetstukken uit koolstofvezel. De middelste zetel van de tweede rij is smaller dan de andere en klapt desgewenst helemaal weg in de vloer, waardoor een ‘gang’ naar de derde rij ontstaat. Inderdaad, de S-Max is nog altijd een zevenzitter, of eerder een 5+2.

SYNC

Het multimediasysteem werd verrijkt met bijkomende functies zoals een Dual View-scherm waarmee de bestuurder en de passagier verschillende informatie kunnen bekijken op hetzelfde moment. Er is ook internettoegang voor alle passagiers en een Spotify-functie voor een eindeloos muziekrepertoire via jouw smartphone.

Glucose controleren

Helemaal het einde zijn de zetels die jouw hartslag kunnen controleren en de hulpdiensten waarschuwen als ze iets abnormaals opmerken. Zelfs de suikerspiegel van diabeten wordt van nabij gevolgd.

Onder de kap

In dit concept lepelt Ford een nieuwe ecoBoost-benzinemotor. Het gaat om een benzineblok met een cilinderinhoud van 1,5 liter. Zijn precieze kenmerken werden nog niet onthuld.

Advertentie
Advertentie
Advertentie