Lexus IS 250
Hier gaat het zonder twijfel over de meest bevredigende en krachtigst te berijden Lexus. Zijn V6 benzine motor van 2.5 liters ontwikkelt 208 pk, hetzij een héél mooi rendement. Hij kan gekoppeld worden aan een manuele of een automatische doos (wat het geval was van onze testwagen), maar in beide gevallen met een 6-doos. Zeer zacht, deze kan bovendien bediend worden door paletten achter het stuur. Het geheel vertoont zich opmerkelijk zacht, al betuigt de motor zich soms hol in lage regimes. Het opdrijven in de toerenteller worden vergezeld door een licht gebrul, die geen twijfel laat bestaan over de fijnheid van de werking.
De aanraking met de weg is oprecht, de stuurinrichting is direct en precies, en deze IS schrijft zich zonder aarzeling in tijdens de bochten. Dit gebeurt in een logisch comfort, harder dan een LS, maar toch volkomen aanvaardbaar.
Lexus RX 400 h
Met zijn V6 van 3,3 liters benzine gekoppeld aan een elektrische motor, maakt de RX zonder twijfel het originele gezicht in het segment van de SUV, waar de hybridegroepen nog niet talrijk zijn. Een dergelijk voertuig starten is nog altijd even indrukwekkend : de druk op de startknop geeft geen ander effect dan de controlelampjes aan te wakkeren. Geen enkele trilling, geen enkel geluid. En nochtans, men hoeft maar iets op de gaspedaal te drukken om het geheel in beweging te brengen, in een volstrekte zwijgzaamheid.
De kracht is ogenblikkelijk en de CVT doos doseert en vereffend de kracht. De benzine en elektrische motors werken hand in hand, afwisselend, de ene herlaadt de andere of samen voor nog meer kracht. Toch ziet alles er niet rooskleurig uit en men verwijt aan de benzinemotor nogal luidruchtig te zijn, een klevende stuurinrichting en een nogal lomp weggedrag.
Lexus SC 430
Niet meer van de jongste, de SC 430 is de enige cabrio versie beschikbaar in de Lexus catalogus. Met zijn opklapbare hardtop vertoont hij zich als de ideale partner voor lange ritten. Er zijn zelfs twee plaatsen achteraan… Maar die zijn uiterst onbruikbaar door het tekort aan beenruimte.
De SC is aangenaam en zacht te gebruiken. Geruisloos, hij biedt een geweldig comfort aan zijn inzittenden, met een vering die elke oneffenheid filtert en een airconditioning die tactvol frisse lucht verspreidt. Men geniet met volle teugen van de V8 van 4,3 liters samen met zijn 286 pk. Het raamwerk vertoont zich hard genoeg en verbuigt zich op elke oneffenheid, maar de stuurinrichting is daarentegen niet precies genoeg en wat klevend, en weet de doos dus uiteindelijk niet goed meer in welke versnelling hij moet verder gaan... Eén enkele oplossing om de rust terug aan boord te verkrijgen : de snelheid verminderen en genieten van de voorjaarssfeer.
Lexus LS 460
Werkelijke cruiseschip van de weg, deze Lexus heeft onlangs een facelift ondergaan om beter de recente Mercedes Classe S te trotseren. De Japanse wilt de Duitser niet beconcurreren, maar wilt deze overtreffen. Overuitgerust en voorzien van talrijke indrukwekkende technische snufjes, de Lexus heeft alles ingezet op het comfort aan boord.
En het minste wat men kan zeggen is dat het geslaagd is !Achteraan goed geïnstalleerd, met een bestuurder die zich enkel bezig houdt met het kalme en zacht rijden en deze Lexus vertoont zicht fantastisch geluidloos en comfortabel. Met alle gadgets aanwezig zullen de passagiers zich niet vervelen ! Aan het stuur is het anders : het voertuig is breed en niet genoeg gedempt, welk ook de mode ingesteld wordt (sport, normaal of comfort). De motor (V8, 4,6l, 381 pk) levert het bewijs van een werkelijke wilskracht, maar drinkt onverstandig teveel. En wat betreft de doos met 8 versnellingen, deze aarzelt teveel tussen elke schakeling.
Nader vast te stellen tijdens een volgende uitgediepte testrit.