Alles begon met de Maserati Barchetta, een racewagen die bestemd was om ook een straatlegale versie te krijgen. Helaas kwam die laatste er nooit, op één exemplaar na: De Tomaso verkocht Maserati aan de Fiat-groep. Alejandro de Tomaso besliste echter het model te behouden voor zijn eigen bedrijf en om de V6 biturbo in te ruilen voor een dikke atmosferische V8.
Te duchten sportwagen
Op papier zag alles er uitstekend uit: het chassis met een centrale aluminium buis, het koetswerk in Kevlar en de ophanging met F1-insiratie deden dromen. Nog sterker was dat De Tomaso voor de motor was gaan winkelen bij BMW en daar een mooie V8 van 4,0 liter en 286 pk had opgevist. Het model kwam in 1994 op de markt, maar wist ondanks zijn briljante dynamische eigenschappen nooit een publiek te vinden.
Eeuwige pechvogel
Als reactie op het gebrek aan enthousiasme investeerde Alejandro de Tomaso fors in het model: in 1998 keerde hij terug naar zijn eerste liefde door de BMW-V8 in te ruilen voor een achtcilinder met 320 pk van bij Ford. Bovendien kwam hij met een Barchetta-versie, een Spider en zelfs een Targa-dak voor de coupé. Toch bleven de verkoopcijfers zeer laag. In 2003 overleed de oprichter van het merk en een jaar later legde De Tomaso de boeken neer. Van de Guarà waren 52 exemplaren gemaakt en dus was hij een echte flop…
?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: