of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

Getest: DS 3 E-Tense, elektrochic

Aanbod
1/11

Getest: DS 3 E-Tense, elektrochic

<span>De nieuwe DS 3 Crossback krijgt een E-Tense-afgeleide en noemt zichzelf “de eerste compacte premium-SUV met puur elektrische aandrijving”. Wordt hij zo de perfecte chique stadswagen?</span>

Geschreven door Vroom

13 November 2019

Design

-

Gebruiksgemak

-

Rijervaring

-

Budget

-

Advertentie

20191113084126peds3e01.jpg

Na de Peugeot 208 en in afwachting van de Opel Corsa daalt de elektrificatiecampagne bij de PSA-groep nu ook neer bij het hipste merk van de groep. De kleine SUV DS 3 Crossback kiest op zijn beurt voor een batterij en een elektromotor om zijn aanbod uit te breiden. Deze stekkerwagen staat in de catalogus gewoon naast de diesel- en benzineversies en heet E-Tense.

20191113084126peds3e02.jpg

Batterijen onder de vloer

Net zoals zijn neef met leeuwtjeslogo staat de DS 3 op het nieuwe CMP-platform van PSA. Omdat de ingenieurs die basis van in het begin hebben ontworpen met een elektrische aandrijving in het achterhoofd hebben de batterijen hun eigen plek en moesten ze er niet zoals bij andere constructeurs met een schoenlepel worden ingewrongen. De cellen komen van het Chinese CATL en zitten onder de middenconsole en de achterbank. In totaal kan het accupakket 50 kWh opslaan, waarvan 46 kWh bruikbaar is. Dat volstaat om deze DS 3 Crossback E-Tense te laten uitpakken met een WLTP-rijbereik van 320 kilometer. De auto slikt gelijkstroom van tot 100 kW zodat de accu tot 80 procent kan worden geladen in 30 minuten.

20191113084127peds3e04.jpg
20191113084127peds3e05.jpg

Identieke binnenruimte

Dankzij de intelligente plaatsing van de batterijen moet deze DS 3 op stroom zich niet schamen voor zijn binnenruimte in vergelijking met de rest van het gamma. De bagageruimte en de beenruimte achterin zijn namelijk doodeenvoudig identiek. Ook voorin verschilt deze variant in niets van de varianten met een klassieke motor, met uitzondering van een knop met daarop een bliksemicoon. Die geeft toegang tot een specifiek menu van het infotainmentsysteem waar het verbruik of de energiestroom kunnen worden bekeken of het laden kan worden geprogrammeerd. Op de middenconsole staat naast de ‘versnellingspook’ een E-Tense-logo en er is een nieuwe B-functie met een meer uitgesproken regeneratie-effect.

20191113084130peds3e06.jpg
20191113084134peds3e07.jpg

Een paar aanpassingen

Uiteraard waren een paar aanpassingen nodig om deze nieuwe aandrijflijn te huisvesten. De achteras is het zwaarst gewijzigd. Omdat de batterij onder de achterbank zit, koos DS voor een achteras met Panhard-stang, een architectuur die we ook kennen van bij Smart om maar een voorbeeld te geven, en die als voordeel biedt dat ze minder ruimte vreet. Onder de motorkap wijzigt ook een en ander. De vooras blijft in de basis dezelfde, maar hij wordt hier natuurlijk wel aangedreven door een elektromotor van 100 kW (136 pk) die is gekoppeld aan een reductiebak.

20191113084132peds3e08.jpg

Gewichtstoename

Door de toevoeging van de batterij en het schrappen van een paar nutteloze elementen weegt de DS 3 Crossback E-Tense een 300 kilo meer dan zijn ‘fossiele’ broers. Ondanks een totaalgewicht van 1.525 kilo is deze SUV dus een van de ‘pluimgewichten’ in de wereld van de elektrische auto’s.

20191113084133peds3e09.jpg

Gekende stilte

Onderweg verleidt de DS 3 Crossback E-Tense door zijn akoestische comfort. Uiteraard heeft de afwezigheid van motorgeluid daar veel mee te maken, maar we loven ook de aandacht die is besteed aan de rest van de geluiddemping. Het is alleen spijtig dat we niet hetzelfde kunnen zeggen van het chassis. Ondanks een herijkte ophanging voel je het meergewicht vooral ter hoogte van de achteras. Forse inveerbewegingen worden zo steevast gevolgd door slecht beheerste uitveerbewegingen. Voor de rest blijkt de 136 pk van de elektromotor ruim voldoende voor zowel de stad als de snelweg. Tijdens onze korte test van 90 kilometer op diverse soorten wegen leidde onze soms sportieve, soms spaarzame rijstijl tot een gemiddeld stroomverbruik volgens de boordcomputer van 18,3 kWh. Aan dat tempo belooft de batterij 251 kilometer rijbereik. In ‘het echte leven’ zou veel meer perfect mogelijk moeten zijn…

20191113084135peds3e10.jpg

Ons verdict

De DS 3 Crossback slaagt met brio in zijn elektrische ombouw. Hoewel de toevoeging van de zware batterijen de rijdynamiek een beetje vermindert, blijft de binnenruimte ongewijzigd. Hij zit wel met een budgetprobleem: voor een basisprijs van 37.700 euro is deze stekkervariant bijna 10.000 euro duurder dan de andere motorversies…

20191113084134peds3e11.jpg
Vroom

Vroom

Advertentie

Koop een DS Automobiles DS 3 of vergelijkbare auto

DS Automobiles

DS 3 Crossback

12 399 €

2019

112 838 km

Benzine

101 pk

Manueel

106 g/km

date

Garage Palermo

Moorsele

date

Car-Pass

DS Automobiles

DS 3 Crossback

21 995 €

2024

9 551 km

Benzine

131 pk

Automaat

Tweedehands

date

Dex

Hooglede

date

Car-Pass

DS Automobiles

DS 3 Crossback

15 995 €

2022

45 012 km

Benzine

101 pk

Manueel

Tweedehands

date

Dex

Hooglede

date

Car-Pass

DS Automobiles

DS 3 Crossback

24 495 €

2024

10 km

Benzine

131 pk

Automaat

Tweedehands

date

Dex

Hooglede

date

-

21 850 €

2024

34 810 km

Benzine

131 pk

Automaat

135 g/km

date

Mullens Halen

Halen

date

Car-Pass

Spoticar

DS Automobiles

DS 3 Crossback

24 500 €

2023

912 km

Elektrisch

Elektrisch

155 pk

Automaat

Tweedehands

date

Mullens Halen

Halen

date

Car-Pass

31 190 €

2025

2 km

Benzine

131 pk

Automaat

135 g/km

date

TRAXXION Deinze

Deinze

date

-

DS Automobiles

DS 3 Crossback

18 950 €

2023

21 712 km

Benzine

101 pk

Manueel

125 g/km

date

Péruwelz Automobiles

Peruwelz

date

Car-Pass