of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

1/4

Hyundai wil een ‘elektrische i30 N’ bouwen

Met de Ioniq 5 N heeft Hyundai bewezen dat je een elektrische wagen ook leuk kan maken. Nu wil het merk dezelfde sensaties aanbieden voor een lagere prijs, als een echte elektrische hot hatch!

Geschreven door Yeelen Möller

11 December 2023

Advertentie

Hyundai blijft maar van sterkte naar sterkte gaan. Na in 2017 de hothatchwereld op zijn kop te hebben gezet met de i30 N, die vriend en vijand verbaasde met zijn efficiëntie en vooral zijn rijplezier, maakt het Koreaanse merk vandaag de blits met hypermoderne elektrische wagens met een eigenzinnig design in de vorm van het Ioniq-gamma. En meer recentelijk heeft Hyundai de Ioniq 5 verenigd met de N-sportafdeling in de vorm van de Ioniq 5 N, een 650 pk sterke sportieveling die alles uit de kast haalt om zijn bestuurder te plezieren, inclusief een driftmodus, gesimuleerde schakelmomenten en zelfs een ‘motorgeluid’. Sensaties die het merk nu ook toegankelijker wil maken.

Elektrische i30 N?

Albert Biermann, technisch adviseur bij de Hyundai-groep en de man achter de fameuze N-afdeling van Hyundai, liet namelijk tijdens een interview met Auto Express vallen dat hij graag een kleiner en goedkoper elektrisch N-model zou willen bouwen. “Dat is iets dat we echt moeten doen. Anders laten we onze klanten in de steek. We moeten iets kleiner en betaalbaarder bouwen.” Iets dat wat meer in de lijn van de i20 N, i30 N en de Kona N ligt, dus, al geeft Biermann toe dat het geen gemakkelijke opgave wordt: “we hebben de lat erg hoog gelegd”. 

Een extra moeilijkheidsgraad om de prijs te drukken, is dat Hyundai geen compromissen wil maken qua technologie in deze toekomstige compacte sport-EV. Ook dit goedkopere model moet dus een 800 V-architectuur krijgen om snel genoeg te kunnen opladen en om de hitte te beperken. “400 volt betekent twee keer meer stroomsterkte en vier keer meer hitte. Dat levert een slechte efficiëntie op. Voor een i30 N-achtige is 400 volt dus niet geschikt.” 

Nieuwe architectuur nodig

En ook een voldoende grote batterij wordt lastig om binnen het budget te krijgen, een model voor het B-segment zoals de i20 N wordt voorlopig dus uitgesloten, tenzij er een bestaand compact model van Hyundai of Kia zou uitkomen met 800 volt en een voldoende grote batterij. Bovendien zijn de Ioniq 5 en Ioniq 6 de kleinste modellen die op het bestaande e-GMP-platform passen, waardoor dit elektrische kleintje gebruik zal moeten maken van de aanstaande IMA-architectuur (Integrated Modular Architecture). Allemaal horden die nog genomen moeten worden, en die ook betekenen dat dit betaalbare elektrische N-model nog niet voor morgen zal zijn. Maar er is hoop!

Yeelen
							Möller

Yeelen Möller

Advertentie

Koop een Hyundai i30 of vergelijkbare auto

22 495 €

2025

10 km

Benzine

101 pk

Automaat

Tweedehands

date

Dex

Hooglede

date

-

11 500 €

2017

97 149 km

Benzine

120 pk

Manueel

115 g/km

date

Garage Devisch (Oostkamp)

Oostkamp

date

Car-Pass

9 299 €

2016

96 246 km

Benzine

101 pk

Manueel

138 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

16 899 €

2021

81 467 km

Benzine

120 pk

Automaat

130 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

22 490 €

2024

12 km

Benzine

120 pk

Manueel

0 g/km

date

Bravoauto Antwerpen

Wijnegem

date

-

16 499 €

Nieuw Nieuw

2020

73 153 km

Benzine

159 pk

Automaat

125 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

17 990 €

2024

28 398 km

Benzine

120 pk

Manueel

126 g/km

date

Govaerts Sint Truiden

Poort Sint-Truiden

date

Car-Pass

24 999 €

-

0 km

Benzine

100 pk

Manueel

126 g/km

date

Garage Foulon

Roeselare

date

-