Jean-Francois Christiaens

5 MRT 2019

Jeep pakt uit met twee plug‑inhybrides

Op het salon van Genève toont Jeep twee plug-inhybrides: de Renegade en Compass PHEV. Die hebben nog steeds vierwielaandrijving maar zien hun CO2-uitstoot dalen tot minder dan 50 g/km.

20190305154952190305jeeprenegadeplug-inhybridhp.jpg

In 2018 sneuvelden bij Jeep de wereldwijde verkooprecords, in 2019 is het tijd voor elektrificatie. De Renegade en Compass krijgen als eerste de eer om een plug-inversie aan te bieden. Die doen een beroep op de nieuwe 1.3 turbobenzine van de FCA-groep. In de Compass is de volledige aandrijflijn goed voor 240 pk, in de compactere Renegade spreekt Jeep over “tussen 190 en 240 pk”.

20190305154951190305jeeprenegadeplug-inhybrid4.jpg
20190305154952190305jeeprenegadeplug-inhybrid6.jpg

eAWD

In tegenstelling tot klassieke vierwielaandrijving is er geen mechanische verbinding met de achteras. Indien nodig zorgt de elektromotor namelijk voor de aandrijving. Het hoge koppel van de elektromotor en de mogelijkheid om dat precies aan te passen op moeilijk terrein ziet Jeep als de grootste kwaliteiten van het systeem.

20190305154952190305jeeprenegadeplug-inhybrid13.jpg

50 kilometer

Details over de batterij geeft Jeep nog niet vrij, maar het volledig elektrische rijbereik zou ongeveer 50 kilometer moeten bedragen, met een topsnelheid van 130 km/u. De CO2-uitstoot van de plug-inhybride Jeeps daalt tot minder dan 50 g/km.

20190305154952190305jeepcompassplug-inhybrid3.jpg
20190305155047190305jeepcompassplug-inhybrid5.jpg

Advertentie
Advertentie
Advertentie