ou


Pas encore de compte

La quotidienne

Les dernières infos de l'actualité automobile

L’hebdomadaire

Une sélection du meilleur de l'actualité automobile


Ce compte existe déjà

1/5

Keuzestress: zoveel kost de perfecte Ford Focus

<p>Op zoek naar een nieuwe auto maar weet je niet waar te beginnen? Dan helpen wij je op weg bij het kiezen van de juiste motor en de juiste versie. Vandaag bekijken we de <a href="https://www.vroom.be/nl/nieuws/twee-in-n-klap-nieuwe-ford-focus-is-vab-gezinswagen-van-het-jaar-in-twee-categorie-n-21054">VAB-gezinswagen van het jaar</a>, de Ford Focus.</p>

Écrit par Wim Bervoets

13 Mars 2019

Publicité

20190313150915focus1.jpg

Koetswerk

Het vorige model van de Focus zwaaide de driedeursvariant al uit. Deze nieuwe generatie, de vierde, is er dus opnieuw als vijfdeurs en als break. Die noemt Ford nog steeds Clipper, en is de interessantste optie van de twee. Zijn koffer is uiteraard flink groter dan die van de vijfdeurs: de break laat 608 liter noteren met de achterbank rechtop, 1.653 liter met de achterbank neer (tegenover 375 liter en 1.354 liter voor de vijfdeurs). Daarnaast houdt Ford de meerprijs van de Clipper beperkt tot € 1.000 bovenop de catalogusprijs van de vijfdeurs.

Niet vergeten: sinds kort biedt Ford op al zijn Focus-modellen (dus zowel de vijfdeurs als de break) de uitvoering Active aan. Die krijgt een stoerdere aankleding, een lichtjes hogere bodemvrijheid en twee extra rijmodi. Zijn meerprijs? € 2.500 bovenop de uitvoering Trend. Net op hetzelfde prijsniveau als de uitvoeringen Titanium en ST-Line, maar daarover meteen meer.

20190313150914focus5.jpg

Motor

Ford beperkt zijn benzineaanbod in deze generatie van de Focus tot driecilinder turbobenzines. Die zijn er in twee versies: als 1.0 EcoBoost, met 85, 100 en 125 pk; en als 1.5 EcoBoost, met 150 en 182 pk. Het dieselaanbod bestaat ook uit twee versies: de 1.5 EcoBlue, met vermogens van 95 en 120 pk; en de 2.0 EcoBlue met 150 pk.

De 1.5 EcoBlue bewees zich in onze test onlangs als een verdienstelijke dieselmotor, maar hij is in feite alleen weggelegd voor de echte veelrijders, net als de 2.0 EcoBlue. Voor de meeste kopers is de belangrijkste keuze wellicht welke benzinemotor ze moeten nemen. Twijfelen doe je best tussen de 1.0 EcoBoost van 125 pk en de 1.5 EcoBoost van 150 pk. De kleinere driecilinder presteert prima in dagelijkse rijsituaties en is op papier zuiniger in gebruik, terwijl de grotere driepitter met vier passagiers en bagage wat meer slagkracht onder de arm heeft en zijn catalogusprijs amper € 1.000 hoger ligt.

20190313150915focus6.jpg

Versnellingsbak

Standaard voorziet Ford op al zijn motoren een manuele zesversnellingsbak. Vanaf de 1.0 EcoBoost 125 bij de benzinemotoren en de 1.5 EcoBlue 120 bij de diesels is er ook een achttrapsautomaat. Die kost € 1.700 extra en doet zijn werk degelijk, maar mist de gedetailleerde verfijning van sommige van zijn concurrenten. Kiezen voor manueel of automatisch schakelen is in dit geval een kwestie van voorkeur voor comfort of rijplezier.

Uitrusting

Voor de uitvoeringen moet je er je aandacht bijhouden, want Ford maakt de zaken nogal complex. De basisuitvoering van de Focus heet Trend. Die is standaard onder meer uitgerust met manuele airco, een rijstrookwaarschuwing en digitale radio. Voor € 2.800 extra is er de Trend Edition, die onder meer mistlampen vooraan, sportzetels en Apple CarPlay en Android Auto toevoegt. De uitvoering Trend Edition Business kost nog eens € 1.300 extra, en voegt dan nog eens cruise control, parkeersensoren en navigatie toe.

Kijk je verder dan Trend, dan zijn er drie uitvoeringen die elk evenveel kosten (reken op € 200 bovenop de uitvoering Trend Edition Business), maar die de Focus anders aankleden. De ST-Line meet de Ford een sportief jasje aan, de Active een avontuurlijk jasje, en de Titanium een luxueuzer jasje. Ook hier kun je telkens nog kiezen voor een Business-uitvoering (€ 1.500 bovenop ST-Line, Active of Titanium), met uitgebreide smartphone-integratie, parkeerhulp en navigatie. Tot slot is er nog de luxueuze Vignale (€ 4.400 bovenop ST-Line, Active of Titanium), met head-updisplay, lederen interieur, elektrische chauffeurszetel enzovoort.

20190313150914focus3.jpg

Wij zouden kiezen voor de uitvoering Trend Edition Business, en die nog aanvullen met enkele opties. Zoals metaalkleur uiteraard (€ 525), het Comfort Pack (€ 800, o.m. automatische airco met twee zones, automatische ruitenwissers en elektrisch inklapbare spiegels), zetelverwarming (€ 260), betere voorzetels met meer verstelmogelijkheden (€ 500), Parking Pack (€ 620, o.m. achteruitrijcamera en deurbeschermers), en een dodehoekwaarschuwing (€ 325).

Onze keuze

Ford Focus Clipper 1.0 EcoBoost 125 Trend Edition Business 6M, met metaalkleur, Comfort Pack, zetelverwarming, betere voorzetels, Parking Pack en dodehoekwaarschuwing: € 28.215.

Tweedehands? Bekijk ook onze Ford Focus-zoekertjes

20190313150914focus2.jpg

Wim Bervoets

Publicité

Acheter une Ford Focus ou une voiture similaire

Ford

Focus

14 099 €

2019

81 694 km

Essence

125 ch

Manuelle

141 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Ford

Focus

14 799 €

2019

76 119 km

Essence

150 ch

Manuelle

146 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Ford

Focus

14 999 €

2020

65 303 km

Essence

125 ch

Manuelle

127 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Ford

Focus

23 990 €

2023

27 879 km

Essence

124 ch

Automatique

128 g/km

date

LLorens SA Audi VW CVI

Neufchâteau

date

Car-Pass

My Way

Ford

Focus

21 999 €

2022

29 536 km

Essence

155 ch

Automatique

121 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Ford

Focus

13 999 €

2020

78 594 km

Essence

125 ch

Manuelle

154 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Ford

Focus

11 750 €

2016

93 505 km

Essence

125 ch

Automatique

125 g/km

date

Auto Direct

Zaventem

date

Car-Pass

Ford

Focus

19 900 €

2019

64 500 km

Diesel

120 ch

Manuelle

97 g/km

date

Garage Neyt

Lokeren

date

Car-Pass