of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

1/5

Keuzestress: zoveel kost de perfecte Jaguar E-Pace

<p>Op zoek naar een auto maar weet je niet waar te beginnen? Dan helpen wij je op weg bij het kiezen van de juiste motor en de juiste versie. Vandaag bekijken we de kleinste telg van de Jaguar-catalogus: de E-Pace.</p>

Geschreven door Jean-Francois Christiaens

27 Augustus 2019

Advertentie

20190827114814jaguare-pace.jpg

Koetswerk

De kleinste telg van de Jaguar-catalogus is iets minder dan 4,40 meter lang (3.395 millimeter). Daarmee is hij ook de kleinste compacte premium-SUV op de markt. De Audi Q3 is bijvoorbeeld 4,48 meter lang, de BMW X1 4,44 meter en de Volvo XC40 4,43 meter. Tegelijk is de Jaguar E-Pace een van de hoogste: zijn bodemvrijheid bedraagt 20 centimeter, tegenover 18 centimeter voor de X1 en amper 14 centimeter voor de Q3. Alleen de XC40 doet iets beter: 21 centimeter.

De E-Pace biedt achteraan comfortabel plaats voor twee personen. De 577 liter grote koffer is voldoende voor frequent gebruik, al is de laaddrempel wat aan de hoge kant. Bij de E-Pace moet je kiezen tussen de ‘klassieke’ versies of de R-Dynamic-modellen. Die hebben een iets suggestiever koetswerk en een sportiever interieur, en daarom uiteraard aantrekkelijker. Maar voor een E-Pace in dezelfde uitvoering en met dezelfde motor betaal je dan wel € 2.550 meer. Het sop is wat ons betreft de kool dus niet waard.

20190827114813jaguare-pace.jpg
20190827114744jaguare-pace.jpg

Motor

Het motoraanbod van de E-Pace draait volledig rond de recente 2.0 viercilinders van Jaguar Land Rovers Ingenium-familie. Als diesel is de E-Pace er als D150 (150 pk), D180 (180 pk) en D240 (240 pk). Die laatste heeft zelfs twee turbo’s. Ook de benzinemotoren zijn er in verschillende versies. Als P200 (200 pk), P250 (250 pk) en P300 (300 pk).

De krachtigere versies benutten de dynamische balans van de Jaguar E-Pace natuurlijk beter, maar de ‘instapmotoren’ zijn al ruim voldoende. Bij zijn lancering liet de E-Pace je minstens voor 250 pk kiezen als benzine. Maar de recente versie van 200 pk is betaalbaarder en dus aantrekkelijk voor wie minder kilometers doet. Hij is wel alleen verkrijgbaar met vierwielaandrijving en automaat, en heeft daardoor een basisprijs die € 4.650 hoger ligt dan de D150-instapdiesel. Tenzij je alleen korte afstanden aflegt of vooral in de stad rijdt, kies je dus beter voor een diesel.

Versnellingsbak

De instapdiesel is de enige voorwielaangedreven E-Pace. In de overgrote meerderheid van de rijomstandigheden is dat bij ons dus al ruim voldoende. Hij geniet ook onze voorkeur, temeer omdat hij de catalogusprijs met € 2.500 drukt vergeleken met de D150 AWD. Het enige minpunt: als je geen vierwielaandrijving hebt, krijg je bij deze instapdiesel ook geen automaat. Wie zijn D150 wel met negentraps wilt, moet er ook vierwielaandrijving bijnemen, waardoor de prijs met € 5.000 toeneemt. Wij zijn dus tevreden met de manuele zesbak.

20190827114742jaguare-pace.jpg

Uitrusting

Jaguar verkoopt zijn E-Pace in heel wat uitvoeringen. Nat je kiest voor de ‘gewone’ versie of de versie “R-Dynamic”, moet je een keuze maken tussen de vier belangrijkste uitrustingsniveaus: Base, S, SE en HSE. Van het ene niveau naar het ander klimmen kost je respectievelijk € 4.900, € 3.650 en € 4.650. De topversie First Edition, die tijdens het eerste productiejaar van de E-Pace verkocht werd, is niet langer verkrijgbaar. Nu is er wel een speciale reeks Chequered Flag. We gaan niet dromen: die versie en de HSE zijn niet combineerbaar met de basisdiesel met voorwielaandrijving. Maar de versie “Base” overtuigt ons evenmin, gezien de soms buitensporige prijs van opties en optiepakketten om je E-Pace goed uit te rusten. Wij suggereren de Jaguar E-Pace S, die al enkele premiumopties heeft, en zouden eventueel voor nog enkele afzonderlijke opties gaan.

20190827114743jaguare-pace.jpg

Onze keuze

Jaguar E-Pace D150 FWD S met metaallak (€ 943), de standaard 18-duimsvelgen, getinte ruiten achteraan (€ 425), het standaard lederen interieur maar met verwarmde elektrische zetels vooraan (€ 403), het optionele stuur in ‘zacht’ leder (€ 81), de 360-gradencamera (€ 375) en het handenvrije starten (€ 689): € 45.835.

Tweedehands? Bekijk dan ook onze Jaguar E-Pace-zoekertjes

Jean-Francois
							Christiaens

Jean-Francois Christiaens

Advertentie

Koop een Jaguar E-Pace of vergelijkbare auto

Jaguar

E-Pace

34 990 €

2022

44 909 km

Benzine

200 pk

Automaat

204 g/km

date

My Way Overijse

Overijse

date

Car-Pass

My Way

Jaguar

E-Pace

44 950 €

2023

35 100 km

Hybride

309 pk

Automaat

35 g/km

date

Jaguar Land Rover Metropool Zuid

Aartselaar

date

-

Jaguar Approved

Jaguar

E-Pace

44 950 €

2023

39 000 km

Hybride

309 pk

Automaat

34 g/km

date

Jaguar Land Rover Metropool Zuid

Aartselaar

date

-

Jaguar Approved

Jaguar

E-Pace

21 950 €

2019

95 100 km

Benzine

200 pk

Automaat

182 g/km

date

Jaguar Land Rover Metropool Kempen

Herentals

date

Car-Pass

Jaguar Approved

Jaguar

E-Pace

39 950 €

2023

22 500 km

Benzine

160 pk

Automaat

181 g/km

date

Jaguar Land Rover Metropool Noord

Schoten

date

Car-Pass

Jaguar Approved

Jaguar

E-Pace

29 950 €

2021

68 750 km

Benzine

160 pk

Automaat

181 g/km

date

Jaguar Land Rover Metropool Kempen

Herentals

date

-

Jaguar Approved

Jaguar

E-Pace

32 950 €

2021

79 750 km

Benzine

200 pk

Automaat

204 g/km

date

Jaguar Land Rover Metropool Kempen

Herentals

date

-

Jaguar Approved

Jaguar

E-Pace

21 900 €

2018

72 223 km

Benzine

250 pk

Automaat

174 g/km

date

Jaguar Land Rover De Ridder

Beveren

date

-