Robin Van den Bogaert

6 MRT 2013

LaFerrari is snelste Ferrari ooit

De lang verwachte opvolger van de Ferrari Enzo is eindelijk klaar en heet LaFerrari. Een ietwat pretentieuze naam, maar daarmee is de toon meteen gezet: dit is Ferrari’s snelste straatwagen tot nu toe.

Eerste verrassing: niet hofleverancier Pininfarina maar het Ferrari-team onder leiding van Flavio Manzoni tekende het nieuwe topmodel van Ferrari. Ook van de aandrijving zal menigeen de ogen fronsen: de LaFerrari is de eerste met het zogeheten HY KERS-hybridesysteem, afgeleid van het energierecuperatiesysteem met boostknop uit de formule 1. Peperdure spitstechnologie, maar Ferrari-topman  Luca di Montezemolo belooft dat heel wat oplossingen uit de LaFerrari later hun weg zullen vinden naar andere modellen bij Ferrari en daarbuiten.

Twee elektromotoren

HY KERS bestaat in de LaFerrari uit een 6.26 V12-benzinemotor met 800 pk en een elektromotor met 163 pk, goed voor een gezamenlijk vermogen van 963 pk. Omdat de elektromotor al bij lage toeren veel koppel levert, kon de benzinemotor geoptimaliseerd worden voor hogere toeren, waardoor constant veel kracht ontwikkeld wordt. Het maximumkoppel ligt hoger dan 900 Nm. Een tweede elektromotor levert energie voor alle randapparatuur aan boord van de LaFerrari.

Het batterijpakket weegt 60 kg en is bevestigd aan de vloer van het chassis, vervaardigd uit koolstofvezel. De batterijen laden op tijdens het remmen of telkens als de V12-motor meer kracht ontwikkelt dan nodig is, zoals in de bochten.

Hulp van Alonso

Ook de rijpositie lijkt op die van eenzitters uit de formule 1. Het stoeltje wordt op maat van de bestuurder gemaakt en vastgezet. Je kunt wel de pedalen en het stuurwiel verstellen. Dixit Ferrari speelden F1-rijders Fernando Alonso en Felipe Massa “een actieve rol speelden in het volledige ontwikkelingsproces”.

De snelste

Al die technologie staat ten dienste van de prestaties. De LaFerrari haalt meer dan 350 km/u! 0 tot 100 km/u duurt nauwelijks 3 seconden, 0 tot 200 km/u minder dan 7 seconden. Op Ferrari’s testcircuit in Fiorano legt de LaFerrari een rondje af in minder dan 1 minuut en 20 seconden. Dat is vijf seconden dan de Enzo en 3 seconden sneller dan de F12berlinetta. Goed om van de LaFerrari de snelste straatwagen uit Maranello te maken. We zijn benieuwd naar zijn tijd op het testcircuit van Top Gear …

Alleen nog ‘tweedehands’

De verkoop van de LaFerrari gaat ook razendsnel. Hij is nog maar net voorgesteld in Genève, maar zou al helemaal uitverkocht zijn. Ferrari vond zonder moeite 499 gefortuneerde liefhebbers die elk dik één miljoen euro neertelden, zonder belastingen. Dan maar enkele jaren wachten of opteren voor een McLaren P1, die de LaFerrari openlijk naar de kroon steekt?

Advertentie
Advertentie
Advertentie