François Piette

7 JAN 2015

Land Rover Defender: de laatste rechte lijn

In 1947 schetste Maurice Wilks, technisch directeur bij Rover, voor de eerste keer het silhouet van de Land Rover in het zand van de Red Wharf Bay in Engeland. Het verhaal duurt vandaag nog voort. Maar niet lang meer: 2015 wordt het laatste productiejaar van de legendarische Defender.

Ter ere hiervan hebben zes Land Rovers het silhouet van de Defender afgebeeld op het bekende strand. Land Rover creëerde de grootste zandtekening die ooit in het Verenigd Koninkrijk gemaakt werd: een kilometer lang. Een laatste groet? Niet helemaal. Het is mogelijk dat de productie wordt voortgezet op andere locaties, voor markten buiten Europa.

Het merk belooft ook een geheel nieuw model. Nick Rogers, directeur van het voertuigengamma van Land Rover, benadrukt het belang om één van de bekendste auto’s opnieuw te creëren. “De passie en het enthousiasme rond de Defender zal nooit veranderen. Met een geschiedenis van 68 jaar, bloeide deze Land Rover decennialang dankzij zijn onmiskenbare kwaliteiten en typische vorm. Ik heb de eer deel uit te maken van de gepassioneerden bij Land Rover die een waardige opvolger zullen creëren voor de legendarische Defender”, zegt Rogers. We mogen dus hopen dat het toekomstige model het vuur laat branden.

De huidige Defender is dus nog niet weg, want het merk kondigt drie beperkte series aan, te beginnen met de exclusieve Autobiography (alleen als 90 Station Wagon) in twee kleuren, met een volledige uitrusting, lederen bekleding (Windsor) en motor opgevoerd van 122 tot 150 pk. Dan is er de nostalgische Heritage geïnspireerd door de eerste modellen met een Grasmere Green koetswerk gecontrasteerd door een wit dak en met een klassieke grille. Tot slot is er de Adventure die geschikt is voor … avontuur met zijn specifieke banden, bodembescherming, stickers en lederen interieur.

Advertentie
Advertentie
Advertentie