De nieuwe Maserati GranCabrio - en zijn coupébroer GranTurismo - belichaamt de heropleving van het merk met de drietand. Gedaan met de dieselberlines gebaseerd op Chrysler-techniek: Maserati gaat opnieuw voor exclusiviteit… maar ook voor pluraliteit! De GranCabrio is er namelijk niet enkel als Trofeo op benzine, maar ook in deze gloednieuwe elektrische Folgore-versie. Daarmee is het meteen de snelste elektrische luxecabrio ter wereld. Het is ook de enige in zijn soort… maar dat terzijde.
Design
Italiaanse schoonheid
Wat je ook vindt van de kwaliteit van de producten van Maserati, een ding blijft zeker: iedereen valt voor het design! Hetzelfde geldt voor deze nieuwe GranCabrio. De proporties van deze grote cabrio-GT zijn zo perfect op elkaar afgestemd dat het haast een symfonie lijkt. Hij heeft nog steeds een lange motorkap, een ver naar achteren geplaatste cabine en een kleine kofferklep die zijn profiel strak afrondt.
Bijna gesloten grille
Een Maserati zou geen Maserati zijn zonder een grote grille met een drietand in het midden. De nieuwe GranCabrio Folgore (bliksem in het Italiaans) is daarop geen uitzondering, want het merklogo prijkt nog steeds trots op de neus. Maar de grille is hier zo goed als gesloten. Elektrische wagens hebben minder frisse lucht nodig, en dus wordt er meer ingezet op de stroomlijn.
Drie streepjes = volle batterij
Naar de achterkant stappen kost wat tijd, want het beestje is maar liefst 4,97 m lang! Dat geeft ons de tijd om de typische drie openingen achter de voorste wielkasten te ontdekken. Op deze elektrische versie geven ze het laadniveau van de batterij aan. Op de flanken zien we ook verzonken deurgrepen. Achteraan is het een typische, klassieke GT. Dat gezegd zijnde, blijft het een Maserati… maar dan zonder uitlaatpijpen!



Gebruiksgemak
Minuscule koffer
Achter deze prachtige rondingen zou je een grote koffer verwachten, of toch groot genoeg om je golfclubs en Louis Vuitton-reiskoffers te kunnen meenemen, gezien de grootte van de GranCabrio. De waarheid stelt echter teleur: slechts 151 liter, waardoor je erg licht zal moeten inpakken. Eerlijk gezegd een beschamende laadruimte voor een auto van 5 meter lang!
Met of zonder leer
Wat wel profiteert van deze omvang, is het interieur. De GranCabrio is daarmee een volwaardige 4-zits cabriolet. Het stoffen dak opent in 14 seconden en zet daarmee ook de knappe Italiaanse materialen in het zonlicht. Overal vind je koolstofvezel en hoogwaardig volnerfleer. Of toch als de klant daarvoor heeft gekozen bij het samenstellen van zijn wagen. Standaard krijgt de Maserati GranCabrio Folgore namelijk synthetisch leer. Misschien is dat milieuvriendelijker?
Mengelmoes van schermen en knoppen
Al bij al krijgt de GranCabrio bijna identiek hetzelfde interieur als de GranTurismo coupé, met een fijn dashboard dat wordt gedomineerd door twee displays van 12,3 en 8,8 inch… die zelf wat finesse missen! Ze zijn mooi geïntegreerd, maar de graphics zijn nogal gedateerd en qua ergonomie zijn ze ook niet de beste in hun soort.
Om de ruimte tussen deze twee schermen op te vullen, heeft Maserati besloten daar de transmissiebediening te plaatsen. Veel moeite hebben ze daar niet voor gedaan, want het zijn vier simpele, zwarte plastic knoppen. Gelukkig zit het typische klokje met de blauwe achtergrond nog steeds in het midden van het dashboard, maar het is nu digitaal.





Rijervaring
Elektrische kolos
Onder zijn sublieme carrosserie deelt de Maserati GranCabrio zijn skelet niet enkel met de GranTurismo, maar ook met de SUV Grecale en… de Alfa Romeo Giulia en Stelvio. De Italianen hebben het Giorgio-platform wel aangepast om er een grote T-vormige batterij in te kunnen plaatsen, die onder de middenconsole en de achterbank loopt.
Een goed voorbeeld van hoe je elektrificatie in een klassiek platform kan integreren, want de Maserati GranCabrio heeft geen kleine batterij. Het pakket van 92,5 kWh (waarvan 83 kWh bruikbaar) levert hem een WLTP-autonomie op van 447 km. Dat lijkt niet veel, maar de batterij moet in dit geval drie motoren aandrijven (een vooraan en twee achteraan), samen goed voor 750 pk en 1.350 Nm koppel!
Met andere woorden, de Maserati GranCabrio Folgore is snel: hij heeft slechts 2,8 seconden nodig om de 100 km/u te halen, en blijft accelereren tot aan een topsnelheid van 290 km/u. Zijn titel van “snelste elektrische luxecabrio ter wereld” heeft hij dus verdiend.
Snel laden en cruisen met je haren in de wind
Bovendien kan de grote batterij van deze Italiaanse luxecabrio tot 270 kW gelijkstroom aan om op te laden. Daarmee duurt een snellaadbeurt van 20 tot 80% nog maar 18 minuten. Voldoende om vlotjes rond de kust van Amalfi te rijden… toch als je een geschikte snellader kan vinden.
Dit soort cruisen past in feite het beste bij de GranCabrio Folgore. Een bergpas aan hoge snelheid beklimmen en razendsnel de bocht uitkomen dankzij zijn vierwielaandrijving en zijn torque vectoring achteraan is allemaal goed en wel. Maar in een elektrische auto is dat een vrij eendimensionale ervaring. Het gaat hard, maar dat is ook alles! Een bijzondere ervaring, zeker in een Maserati, een merk dat bekend staat om zijn goed klinkende, opzwepende motoren. De GranCabrio Folgore komt echter het best tot zijn recht bij het cruisen, op lange rechte stukken of aan 20 km/u langs het Comomeer. Zo kan je optimaal genieten van zijn comfortabele luchtvering en de blauwe lucht boven je hoofd…




Budget
Maserati verandert het geweer van schouder en zet nu volop in op luxeproducten met moderne motorisaties. Dat houdt echter ook een koerswijziging in op prijsniveau… want die stijgt enorm! De Maserati GranCabrio Folgore heeft namelijk een vanafprijs van 210.350 euro in België. Dat doet al pijn, en dan hebben we het nog niet over de opties gehad… Merk wel op dat de elektrische Folgore daarmee goedkoper is dan de Trofeo met zijn ‘Nettuno’ 3 liter-V6 biturbo. De GranCabrio Trofeo begint namelijk bij meer dan 235.000 euro.
Verdict
De nieuwe Maserati GranCabrio Folgore is absoluut een klasse appart. Hij verpakt het comfort van een grote GT-cabriolet en ultieme elektrische prestaties in een beeldschone carrosserie. Maar gezien zijn prijs en exclusiviteit, vragen we ons af of hij wel een klantenpubliek zal vinden bij de superrijken. Hebben zij niet liever de mooie klank van de Trofeo met benzinemotor in hun oren, of zelfs het gebrul van de V8 uit de Ferrari Roma Spider?