François Piette

3 SEP 2009

Mercedes 190 D BlueEfficiency: verrassend huwelijk

In 1983 was de dieselmotor niet echt populair. Behalve taxi’s en kilometervreters reed bijna iedereen met een benzinemotor. Maar Mercedes monteerde een dieselmotor onder de kap van zijn Mercedes 190, de voorloper van de C-Klasse. In die tijd was die motor zowat het summum van de dieseltechnologie. De atmosferische tweeliter dieselmotor leverde 72 pk bij 4.600 omwentelingen per minuut. Cijfers waarvoor we vandaag onze neus ophalen.
Onlangs kregen enkele Mercedes-ingenieurs een bijzondere ingeving. Zij vroegen zich af wat er zou gebeuren als zij een moderne motor zouden monteren onder de kap van een oude 190. Het resultaat is opmerkelijk. Zeg nog eens dat Duitsers geen humor hebben …

Stevig

Om het vermogen en het koppel van de huidige motor aan te kunnen, gingen de ingenieurs op zoek naar een versterkt koetswerk. Ze kozen voor de 190 E 2.6 Sportline. Die had vroeger een zescilindermotor van 160 pk onder de kap en bood de beste mogelijkheden voor de ombouw.

Vooruit

De motor komt uit de C250 CDI BlueEfficiency en levert 204 pk en 500 Nm koppel. De krachtigste 190 uit die tijd was de 190 2.5-16 Evolution II met een koppel van 245 Nm. Het koetswerk van de 190 is zowat 300 kg lichter dan het koetswerk van de huidige C-Klasse. Het is duidelijk dat de auto erg goede prestaties neerzet: in slechts 6,2 seconden spurt hij van 0 naar 100 km/uur.

Verbruik

De 190 D verbruikte gemiddeld 7,3 l/100 km. Met de nieuwe 250 CDI daalt het verbruik naar slechts 4,9 l/100km. Ondanks zijn extra gewicht vraagt de C 250 CDI slechts 0,2 liter meer. Dit is vooral te danken aan de goede aerodynamica (Cx van 0,27 voor de C-Klasse, tegenover 0,34 voor de 190) en meer energievriendelijke accessoires.

Op de weg

We mochten als passagier meerijden met deze bijzondere 190. Aan de buitenkant zie je geen verschil met een gewone 190. Alleen een discreet BlueEfficiency-logo op de voorvleugels doet vermoeden dat dit een bijzondere auto is. Velgen en accessoires zijn volledig origineel. De ophanging werd een heel stuk harder.
Binnenin maken we kennis met de jaren 80. De voorruit zit erg dicht bij de voorstoelen en de kunststof uit die tijd tref je zelfs in de huidige Daihatsu Cuore niet meer aan. De motor draait rustig en zachtjes rijden we weg. De ingenieur aan het stuur is niet erg spraakzaam, maar zijn glimlach is veelbelovend. Als hij het gaspedaal wat dieper induwt, worden we verrast door de sterke acceleratie. Mijn collega en ik worden diep in de stoelen geduwd en we kijken elkaar verbaasd aan. De ombouw werd goed bestudeerd. Ondanks het grote koppel krijgt de trekkracht het op geen enkel moment lastig. De kleine wegen rondom de fabriek vormen een ideaal speelterrein en op sommige momenten gaan we overdreven hard. Maar de verbaasde blikken van de bestuurders van hedendaagse Audi’s en BMW’s compenseren dat. Afgedroogd worden door een Mercedes van 20 jaar oud! Misschien komt er onder diezelfde kap ooit wel een AMG V8-motor …
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie