De huidige generatie van de Mercedes E-Klasse werd officieel voorgesteld in april 2023. Binnenkort wordt het gamma aangevuld met een volledig elektrische EQ-variant, die vanaf 2027 in de catalogus zal verschijnen en de EQE zal vervangen.
Net als de toekomstige elektrische C-Klasse, de nieuwe GLC EQ en de vernieuwde CLA, zal de nieuwe E-Klasse op batterijen worden uitgerust met een breed, volledig verlicht radiatorrooster en lichtblokken met een stervormige signatuur voor- en achteraan. De opvolger van de EQE krijgt wel een klassiekere berlinevorm, wordt langer dan die laatste en zal ook de lengte van de huidige E-Klasse overschrijden, met meer dan 5 meter. Of er ook een breakversie van deze elektrische E-Klasse komt, is nog niet bevestigd, maar lijkt aannemelijk. De CLA heeft bijvoorbeeld zijn Shooting Brake carrosserie behouden ondanks de elektrificatie.

Autonomie en laadsnelheid geschikt voor lange afstanden
Wat wel al vrijwel zeker is: de toekomstige elektrische E-Klasse zal gebouwd worden op het MB.EA Medium-platform van 800 volt, net als de volgende generatie C-Klasse en de GLC EQ. Daarmee mag je rekenen op laadvermogens van minstens 330 kW, wat betekent dat een batterij van ongeveer 100 kWh in zo’n twintig minuten van 10 naar 80% geladen kan worden. Qua rijbereik zal de nieuwe elektrische Mercedes E-Klasse logischerwijs het maximum van 713 km van de GLC overstijgen. Net als bij de toekomstige C-Klasse verwachten we een maximale actieradius van om en bij de 800 km.

Officiële presentatie in 2027, of al eind 2026
De elektrische Mercedes E-Klasse met EQ-technologie zou in de loop van 2027 op de markt komen. Het is echter ook mogelijk dat de officiële onthulling al eind 2026 plaatsvindt. Mercedes zou van de gelegenheid gebruik kunnen maken om tegelijk of kort daarna ook een update te geven aan de huidige E-Klasse met verbrandingsmotor, die in 2027 zijn vierde verjaardag viert, doorgaans het moment waarop een facelift plaatsvindt. Ook al komt er een volledig elektrische versie, de E-Klasse blijft dus nog bestaan met verbrandingsmotoren. Daarvan wordt ook een plug-in hybride AMG 63-variant verwacht, die mogelijk nog vóór de elektrische versie wordt voorgesteld.












