all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

{"fr":"Mercedes-Benz EQS roulant sur piste mouillée par temps nuageux, démonstration de technologie avancée.","nl":"Mercedes-Benz EQS rijdt op natte weg onder bewolkte hemel, geavanceerde technologie demonstratie."}
{"fr":"Mercedes-Benz EQS roulant sur autoroute sous ciel nuageux, design avant moderne et dynamique.","nl":"Mercedes-Benz EQS rijdt op snelweg onder bewolkte lucht, modern en dynamisch ontwerp."}
1/2

Mercedes-Benz test EQS met solid-state batterij op de weg

Deze innovatieve batterijtechnologie belooft tot 1.000 km actieradius in de EQS, maar ook minder gewicht en meer veiligheid.

Geschreven door Stijn Remels

24 Februari 2025

Advertentie

Mercedes-Benz heeft een belangrijke stap gezet in de ontwikkeling van zijn elektrische voertuigen. In samenwerking met het Formule 1-team van Mercedes-AMG High Performance Powertrains (HPP) en de Amerikaanse batterijspecialist Factorial Energy, is Mercedes begonnen met tests op de openbare weg van een revolutionaire solid-state accu. Deze technologie belooft veiliger, efficiënter en krachtiger te zijn dan traditionele lithium-ion-batterijen, met een actieradius die tot 25% groter is.

Langverwachte doorbraak in accutechnologie

De solid-state accu lijkt wel de heilige graal van de autosector. Elk merk dat zich richt op elektrisch rijden is tegenwoordig op één of andere manier van ver of dichtbij betrokken bij de ontwikkeling ervan. Het is dan ook serieuze steek naar de concurrentie die Mercedes hier uitdeelt.

Solid-state batterijen maken gebruik van een vaste in plaats van een vloeibare elektrolyt, wat aanzienlijke voordelen oplevert. De technologie verhoogt de energiedichtheid en vermindert het accugewicht, waardoor elektrische auto’s efficiënter kunnen rijden. De nieuwe accu in de test-EQS heeft een geschatte actieradius van maar liefst 1.000 kilometer. Dat is een ferme schep bovenop het rijbereik van de huidige EQS 450+, die met een accucapaciteit van 118 kWh al een erg respectabele 800 kilometer haalt.

Mercedes-Benz werkt sinds 2021 samen met Factorial Energy om deze technologie te ontwikkelen. Eind 2024 werd een eerste prototype van de solid-state accu met succes geïntegreerd in een licht aangepaste EQS. Na uitgebreide laboratoriumtests in Stuttgart is in februari 2025 gestart met testen op de openbare weg. Het doel is om waardevolle data te verzamelen over prestaties en duurzaamheid, als voorbereiding op eventuele toekomstige serieproductie.

Met hulp uit de F1

Mercedes-AMG HPP, het team dat normaal gesproken verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van Formule 1-motoren, heeft zijn technische kennis ingezet om de solid-state accu klaar te maken voor gebruik in personenauto’s. Hun uitdaging was een compleet batterijpakket in elkaar te puzzelen op basis van de solid-state cellen van Factorial Energy en er de nodige sturing aan te koppelen.

Mercedes-Benz EQS rijdt op snelweg onder bewolkte lucht, modern en dynamisch ontwerp.
Advertentie

Wat maakt deze accu zo speciaal?

De accu gebruikt een lithium-metaal anode, die een aanzienlijk hogere energiedichtheid tot wel 450 Wh/kg mogelijk maakt. Met andere woorden: je kan er meer energie mee opslaan per kilogram batterij. Deze accutechnologie vermindert dus het accugewicht, maar verbetert daarnaast ook nog eens de celveiligheid.

En dan is er nog iets dat de batterijen van Factorial zo interessant maakt. Hun solid-state batterijen kunnen namelijk worden geproduceerd op bestaande lithium-ion batterijproductiesystemen, met slechts minimale aanpassingen aan de productielijn. Dat is een groot voordeel als je snelheid wil kunnen maken met de productie.

Die snelheid zal nodig zijn, want de concurrentie is bijzonder groot. Niet alleen in China zet men gelijkaardige stappen in het onderzoek, maar ook Stellantis en Hyundai hebben een samenwerking lopende met Factorial Energy. Zij zullen er ongetwijfeld op gebrand zijn om Mercedes weer bij te benen.

Stijn
							Remels

Stijn Remels

Advertentie

Koop een Mercedes EQS of vergelijkbare auto

63 989 €

2022

51 335 km

Elektrisch

Elektrisch

292 pk

Automaat

Tweedehands

date

Used Cars Center - Hedin Automotive Brasschaat

Brasschaat

date

Car-Pass

79 889 €

-

16 834 km

Elektrisch

Elektrisch

333 pk

Automaat

0 g/km

date

Mercedes-Benz SAGA Mons

Mons

date

Car-Pass

69 799 €

-

17 576 km

Elektrisch

Elektrisch

333 pk

Automaat

0 g/km

date

Mercedes-Benz SAGA Nivelles

Nivelles

date

Car-Pass

79 890 €

-

11 042 km

Elektrisch

Elektrisch

292 pk

Automaat

0 g/km

date

Mercedes-Benz SAGA Tournai

Tournai

date

Car-Pass

79 990 €

Prijs Prijs

2022

13 171 km

Elektrisch

Elektrisch

333 pk

Automaat

0 g/km

date

SMC Mechelen

Mechelen

date

Car-Pass

Mercedes-Benz Certified

105 990 €

2024

17 315 km

Elektrisch

Elektrisch

523 pk

Automaat

Tweedehands

date

Used Cars Center - Hedin Automotive Wilrijk

Wilrijk

date

Car-Pass

74 990 €

2023

31 795 km

Elektrisch

Elektrisch

333 pk

Automaat

Tweedehands

date

Used Cars Center - Hedin Automotive Gent Certified

Gent

date

Car-Pass

103 990 €

2024

15 372 km

Elektrisch

Elektrisch

487 pk

Automaat

0 g/km

date

Used Cars Center - Hedin Automotive Sint-Niklaas

Sint-Niklaas

date

Car-Pass