François Piette

30 JUL 2008

Overal op zijn gemak

De familie van de Mercedessen met integrale aandrijving krijgt er nog een broertje bij. Na de G, de GL, ML en andere R’s wordt nu de GLK voorgesteld. Deze past volledig in het compacte (4m53) SUV lifestyle-plaatje en toont dat Mercedes van zijn Uber-imago afwil. Onder de scherp getekende koets verbergt de GLK echter een heel arsenaal technologische hoogstandjes. Een korte test geeft ons een eerste indruk of GLK zijn plaatsje in dit langzaam overvolle segment kan verdienen.

Presentatie

De GLK is sedert 30 juni verkrijgbaar, maar momenteel vinden we enkel V6-motoren onder zijn kap. Twee benzineversies en een diesel zorgen voor de nodige pk’s. De 280-benzine is eigenlijk een 3-liter en produceert 231 pk terwijl de 350 van …3,5 liter 272 pk’s ter beschikking stelt. De diesel 320 CDI van …3 liter levert 224 pk en begin volgend jaar komt de 220 CDI van 170 pk, die waarschijnlijk het gros van de verkoop zal uitmaken.

Eigen stijl

De GLK positioneert zicht dus rechtstreeks in het vaarwater van de X3, de Freelander of andere Q5’s. En net als zijn rivalen wil hij scoren met zijn polyvalentie. Door zijn aparte verschijning heeft de GLK het aanvankelijk moeilijk om te overtuigen. De lijnen zijn scherp en krachtig, maar erg verleidelijk kun je ze niet noemen. Of de GLK met zijn uiterlijk zal kunnen overtuigen is dus maar de vraag.

Indrukwekkende technologie

Maar Mercedes zou Mercedes niet zijn, als ze niet voor de nodige en zelfs indrukwekkende technologie zouden zorgen. De integrale 4Matic-aandrijving zorgt met zijn 45/55 verdeling voor een optimale motriciteit en wordt door het 4ETS-systeem geassisteerd, zodat die motriciteit in alle klimatologische omstandigheden bewaard blijft. Daarbij krijgt de GLK buiten de « normale » elektronica ook nog adaptieve dempers, een stabiliteitsprogramma voor de aanhanger, enz.

Binnenin

Net als de buitenkant, valt het interieur, en zeker de boordplank, op door zijn scherpe lijnenspel. De sfeer is wat streng, maar de afwerkingskwaliteit en de ergonomie zijn van de bovenste plank. De voorpassagiers hebben ruimte zat, maar achterin is de beenruimte toch wat beperkt. Misschien doordat tegenwoordig de meeste SUV’s door jonge gezinnen of zelfs als tweede wagen worden gebruikt.

Aan het stuur

Op de weg gedraagt de GLK zich als een echte berline. De V6 diesel is krachtig en koppelrijk, terwijl de V6 benzine van 3,5 liter indrukwekkend en erg muzikaal voor de dag komt. Maar de verrassing is toch de 2.2 diesel die opvalt door zijn levendigheid. Bovendien worden de motoren door een erg zacht en aangenaam schakelende automatische 7-bak ondersteund. En maar goed ook, want een manuele bak staat er niet op het programma. De wegligging is erg goed en de GLK blijft in bochten verbazend vlak. Bij off-road gebruik valt vooral het gemak op waarmee de GLK kan gereden worden. Met het speciale off-road pack kan je de GLK trouwens erg ver van de begane paden sturen en het zal eerder aan je eigen durf, als aan de mogelijkheden van de wagen liggen hoever je komt. De robuuste carrosserie geeft alleszins de indruk dat het haar niet zoveel uitmaakt. De kleine SUV met de ster trekt zich erg goed uit de slag en doorkruist beken en steekt wankele brugjes over alsof het zijn dagelijks werk is. Toch is het geen Land Rover. Je hebt geen korte overbrenging ter beschikking, noch kan het differentieel geblokkeerd worden. Het comfort is erg correct en de akoestische isolatie lijkt erg doorgedreven te zijn. Maar we willen op een test hier in België wachten om een definitief oordeel te vellen.

Prijzen en uitrusting

De 220 CDI basisversie start aan 41.140 € en heeft dus al de automatische 7-bak, adaptieve ophanging, radio-CD met Bleutooth en centrale aanduiding. Verder vind je nog een snelheidsregelaar, 17-duims lichtmetaal, multifunctioneel stuurwiel, automatische bizone airco, enz… De prijs is hoog, dat kan je niet ontkennen, maar je krijgt er wel een perfect afgewerkte en goed uitgeruste auto voor, die met de besten meekan.

Advertentie
Advertentie
Advertentie