In Groot-Brittannië wordt aan enkele tradities niet getornd: thee om vijf uur, dubbeldekkers en een eigenaardige eetcultuur. Andere tradities zijn minder standvastig: de rode telefooncabines en Engelse cabs verdwenen en nu komt Morgan op de proppen met een coupé met vier zitplaatsen. Voor een firma die jarenlang roadsters met een houten chassis heeft gebouwd, is dat een kleine revolutie. Een voorsmaakje van de evaGT.
Duits hart
Net als bij de Aero 8 komt de motor van BMW. En het is niet van de minste: de schitterende 3-liter zescilinder-in-lijn biturbo met 306 pk. De evaGT is meteen de eerste Morgan die door een zescilinder-in-lijn wordt aangedreven. Voor de transmissie heb je de keuze tussen een manuele of automatische versnellingsbak, telkens met zes verhoudingen.
Uitstekende prestaties
Morgan staat erom bekend erg lichte auto’s te bouwen. Ook voor de evaGT was het gewicht de grootste vijand, ondanks de vier zitplaatsen. Dat vergemakkelijkt de taak van de motor, die de knappe Brit (dat hopen we toch) uitstekende prestaties bezorgt. De topsnelheid bedraagt 275 km/u en in 4,5 seconden spurt hij van 0 naar 100 km/u. Dat alles bij een verbruik van goed 7 l/100 km en een CO2-uitstoot van 200 g/km.
Pebble Beach
De evaGT wordt voorgesteld tijdens de elegantiewedstrijd van Pebble Beach op 15 augustus. Pas in 2012 wil Morgan starten met de productie.