Dit is de nieuwe compacte SUV die Hyundai had beloofd voor zijn Europese klanten: de Bayon. Net zoals de Kona of de nieuwe Tucson zet ook dit model in op een ‘polariserende’ stijl, zowel voor- als achteraan.
Qua formaat verwachtten we kleinere afmetingen voor dit model dat voor Europa is bedacht, maar Hyundai’s nieuwste SUV is uiteindelijk toch 4,18 meter lang. Daarmee komt hij heel dicht in de buurt van zijn broer Kona, waarvan het recent gefacelifte koetswerk 4,20 meter lang is…
Technisch gezien is de Bayon toch een ander beestje, want hier is geen sprake van vierwielaandrijving of een hybride of elektrische variant zoals in de Kona. De Bayon neemt genoegen met de motoren die we onlangs ontdekten in de nieuwe i20: een atmosferische 1.2 van 84 pk en een 1.0-turbo van 100 of 120 pk, eventueel in combinatie met een microhybridisering van 48 volt.
Ook aan boord is de i20-inspiratie te zien in het dashboard, met twee grote schermen van 10,25 duim zoals in de compacte berline. Op praktisch vlak heeft de Bayon een koffer van 411 liter, waarmee hij ruimer is dan zijn broer Kona, die met 374 liter genoegen neemt.