Het voordelige belastingstelsel voor pick-ups is een aantal overheden in ons land al langer een doorn in het oog. Sinds begin dit jaar betalen Waalse particulieren al de volle pot voor de belasting op inverkeerstelling en de jaarlijkse rijtaks, vanaf 1 januari zal dat ook het geval zijn in Vlaanderen. Op 14 december wordt het voorstel van Vlaams Minister Matthias Diependaele (N-VA) daarover gestemd in het Vlaams Parlement.
Van € 0 naar meer dan € 12.000
Diependaele wil op die met de nieuwe regeling het ‘oneigenlijke gebruik’ van de voertuigen ontmoedigen door pick-ups te belasten als normale personenwagens. Opvallend is dat de nieuwe maatregel enkel van toepassing is op pick-ups en niet op andere, vergelijkbare types lichte vrachtvoertuigen (zoals gesloten bestelwagens) die soms dezelfde omvang, hetzelfde gewicht en dezelfde uitstoot hebben, redenen die genoemd worden om pick-ups zwaarder aan te pakken. De hervorming die vanaf 1 januari van kracht wordt, kan particuliere kopers van een nieuwe pick-up veel geld kosten.
Ter illustratie: voor de best-seller in Europa, de Ford Ranger, moet in de bestaande regeling geen belasting op inverkeerstelling betaald worden, maar omwille van de maximaal toegelaten massa van tussen de 3 en 3,5 ton wel een jaarlijkse belasting van €170,94, ongeacht de aandrijving. In de nieuwe regeling, waarbij de bedragen voor de BIV en de jaarlijkse rijtaks afhankelijk zijn van de cilinderinhoud en de CO2-uitstoot, loopt dat stevig op:
- Ford Ranger 2.0 liter EcoBlue 170 pk met manuele versnellingsbak (215 gram CO2/km): € 4.195,70 BIV en € 655,16 jaarlijkse rijtaks
- Ford Ranger 3.0 liter EcoBlue 240 pk met 10-traps automaat (262 gram CO2/km): € 12.500,68 BIV en € 1.387,05 jaarlijkse rijtaks
En hetzelfde geldt natuurlijk voor pick-ups van andere merken, telkens afhankelijk van de cilinderinhoud en de CO2-uitstoot.
Bestellingen voor 1 januari 2023
Voor pick-ups die voor 1 januari 2023 besteld zijn, kan een vrijstelling gevraagd worden door de bestelbon voor 15 februari naar de Vlaamse overheidsdienst te sturen (vraag daarover raad bij je dealer), waarbij de huidige voordelige regeling geldt. Voor voertuigen die al ingeschreven zijn, blijft de oude regeling ook gelden voor particulieren. Voor professionele gebruikers die beschikken over een BTW-nummer of inschrijving in het KBO-register, verandert er niets. Alleen zullen de restwaardes van de voertuigen die ze na het gebruik op de tweedehandsmarkt proberen te verkopen misschien dalen, aangezien particulieren waarschijnlijk minder interesse zullen tonen in een zwaar belaste pick-up.
Zijn er alternatieven?
Heb je als particulier niet echt de sleep-, laad- of offroad-capaciteiten van een pick-up niet echt nodig en heb je geen zin om je blauw te betalen aan belastingen? Dan kies je misschien beter voor een ander type voertuig. Wie die capaciteiten wel nodig heeft en wil blijven genieten van het fiscaal voordelige regime van een lichte vracht, kan nog altijd kiezen voor een bestelwagen. Die zijn soms ook verkrijgbaar met vierwielaandrijving, een vergelijkbaar motorvermogen en sleep- en laadcapaciteiten, maar vallen niet onder de nieuwe regeling. Tot lichte vracht omgebouwde 4x4’s blijven ook buiten schot.
Daarnaast is er nog de vraag wat er zal gebeuren met geleasede pick-ups. Die staan officieel ingeschreven op een vennootschap (de leasemaatschappij), maar kunnen via bijvoorbeeld een private lease-contract gebruikt worden door particulieren. Een mogelijke uitweg?
Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?
Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: