all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

1/8

Peugeot 208: heilig nummer

Geschreven door François Piette

2 November 2011

Advertentie

Het gebeurt niet elke dag dat een grote constructeur zijn bestseller vernieuwt. De 205, 206 en 207 vormden het commerciële hart van het merk, zoals croissants voor een bakkerij. Er rust dan ook een zware last op de schouders van de 208, temeer daar de financiële toestand van de groep niet geweldig oogt.

Geen eenvoudige evolutie

De 208 is zeker geen lichtjes vermomde 207 die een beetje hertekend werd. De ontwerpers vertrokken deze keer van een wit blad. Bijna alles werd opnieuw bedacht. Het resultaat zie je op deze eerste foto's. De lijnen zijn minder agressief dan in het verleden, maar daarom niet minder gedurfd. Integendeel zelfs. Zelfde vaststelling in het interieur, dat beschikt over hooggeplaatste instrumenten, een groot aanraakscherm en een stuur met kleine diameter. Om te beginnen biedt Peugeot een drie- en vijfdeurs aan.

Lichter, korter, lager

Van de 205 tot de 207 werden de compacte auto's met leeuwenlogo alsmaar langer, breder en zwaarder. Deze keer zet Peugeot een stap terug: de 208 is 7 cm korter, 1 cm lager en vooral gemiddeld 110 kg lichter. Het instapmodel zou maar 975 kg wegen! Schrik dat je als sardientjes in een blik zult zitten? Volgens Peugeot nam de interieurruimte en het koffervolume toe.

e-HDi voor iedereen

Peugeot zet zwaar in op zijn nieuwe e-HDi-systeem in de dieselversies, het zogeheten microhybridesysteem met start-stopfunctie. Dat werpt zijn vruchten af qua CO2-uitstoot, die varieert van 87 tot 99 g/km. De zuinigste motor verbruikt gemiddeld maar 3,4 l/100 km.

Het benzinegamma van de 208 krijgt een nieuwe motor. Eindelijk wordt de langverwachte nieuwe driecilinder onthuld. Hij komt met twee cilinderinhouden (1.0 en 1.2 VTi) en belooft een minimale CO2-uitstoot van 99 g/km.

Om zijn groen imago kracht bij te zetten, doet de 208 een beroep op 25 procent materialen die gerecycleerd zijn of van natuurlijke oorsprong zijn. 

François
							Piette

François Piette

Foto’s: Manufacturer

Bron: Peugeot
Advertentie

Koop een Peugeot 208 of vergelijkbare auto

7 500 €

2018

141 660 km

Diesel

75 pk

Manueel

90 g/km

date

Garage Palermo

Moorsele

date

Car-Pass

10 999 €

2018

96 923 km

Benzine

208 pk

Manueel

125 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

30 450 €

2023

7 623 km

Elektrisch

Elektrisch

136 pk

Automaat

0 g/km

date

Garage Bols BV

Poppel

date

Car-Pass

25 949 €

2023

36 002 km

Elektrisch

Elektrisch

136 pk

Automaat

0 g/km

date

Garage Bols BV

Poppel

date

Car-Pass

20 900 €

2024

8 732 km

Hybride

101 pk

Automaat

102 g/km

date

Garage Felix

Brecht

date

-

13 999 €

2021

19 027 km

Benzine

101 pk

Manueel

120 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

15 750 €

2024

23 658 km

Benzine

101 pk

Manueel

116 g/km

date

Garage Palermo

Moorsele

date

Car-Pass

9 999 €

2019

56 619 km

Benzine

110 pk

Manueel

133 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass