François Piette

12 JUL 2010

Peugeot 508: nu ook officieel

Het topgamma van de Franse autoconstructeurs kent een turbulente geschiedenis. Voor de oorlog beleefden ze hun gloriejaren, daarna ging het bergaf en de laatste jaren bleven ze wat verweesd achter op de Duitse concurrentie. Peugeot heeft dan ook besloten om eind dit jaar de productie van de 607 te stoppen. Net als Citroën met de C5 tegelijkertijd de Xantia en de XM verving, wil Peugeot met de 508 het cliënteel van de 407 én de 607 voor zich winnen. Dit is de officiële informatie.

Kwaliteit

Dit woord duikt steeds meer op bij Franse constructeurs. Hiermee willen ze de slechte herinneringen aan middelmatige plastics en een onnauwkeurige montage van de kaart vegen. De 407 was al een stap in de juiste richting en de 508 legt de lat volgens de constructeur nog wat hoger. Het nieuwe model moet immers kunnen concurreren met de besten.

Nieuwe stijl

De 4,79 m lange 508 (de break of de SW is 2 cm langer) erft duidelijk de lijnen van de concepts 5 by Peugeot en SR1, die we op het salon van Genève zagen. Hij oogt fijner en gestrekter en ziet er netjes afgewerkt uit. De opengesperde muil en de agressieve lichten behoren tot het verleden en maken plaats voor een minder uitgesproken stijl.

Techniek

Over de motoren geeft Peugeot nog geen informatie, maar de Fransen laten toch al weten dat de 508 aangedreven kan worden door nieuwe e-HDI’s, diesels met een intelligent start-stopsysteem. Verder zit er ook nog een hybrideversie in de pijplijn. Die combineert 200 pk met vierwielaandrijving en een CO2-uitstoot van maar 99 g/km. Naar goede Peugeot-traditie is het onderstel de perfecte symbiose tussen comfort en wegligging.

De 508 wordt voorgesteld op het salon van Parijs en wordt gebouwd in Rennes-la-Janais in Frankrijk en later ook in China.
 

PUBLICITÉ
PUBLICITÉ
PUBLICITÉ