François Piette

18 AUG 2009

Peugeot RCZ : de leeuw toont zijn tanden

Zijn katachtige lijn straalt sportiviteit uit en past in het huidige Peugeot-designtrend. De dubbele bult op het dak doet wat aan Zagato denken, maar de achterzijde is erg specifiek. De RCZ ziet er verleidelijk en indrukwekkend uit. Van bij de eerste blik overvalt je het gevoel dat je met deze auto wil rijden. De designers hebben erg goed werk geleverd en vielen niet in de val om sommige delen wat karikaturaal uit te vergroten. De auto heeft een heel eigen persoonlijkheid en herneemt daarom de traditionele “0” niet in midden van de typeaanduiding. Begin 2010 wordt de RCZ bij de dealers verwacht.

2+2

Peugeot kondigt de RCZ als 2+2 aan. Toch is de auto geen vierzitter en kan je de zitjes achteraan beter als noodzitjes beschouwen. De auto is vrij praktisch en biedt bergruimte genoeg om wat kleine dingen op te bergen, terwijl de koffer groot genoeg is voor een weekendje met z’n tweetjes.

Emotie

In het perscommuniqué wordt de nadruk op de emotie gelegd. Uiteraard is dit marketingpraat, maar in tijden van crisis en rationaliteit doet het goed om de passie even te laten opwaaien. Peugeot spreekt van emoties qua design, interieur, techniek en uiteraard rijden. Veelbelovend.

200 pk

De RCZ wordt met drie motoren voorgesteld. De krachtigste is een nieuwe versie van de 1.6 THP die bij 5.800 toeren 200 pk levert en bij 1.700 omwentelingen 255 Nm ( 275 Nm met overboost) produceert. In 7,6 seconden sprint de RCZ van 0 tot 100 terwijl het gemiddelde verbruik op 7,1 liter zou liggen. De motorsound werd apart bestudeerd en werd er in de inlaat een vibrerend membraam geplaatst.
De 1.6 THP van 156 pk kan aan een manuele of een automatische versnellingsbak gekoppeld worden. Net als de Audi TT is de RCZ ook met een diesel beschikbaar. Met de 2.0 HDI van 163 pk en 340 Nm daalt het verbruik naar 5,4 liter per honderd kilometer, bij een CO2-uitstoot van 138g/km.

HYbrid4

In het voorjaar van 2011 komt er een hybrideversie. De techniek wordt uit de toekomstige 3008 HYbrid4 overgenomen. Een thermische motor (de 2.0 HDI van 163 pk) wordt aan de voorwielen gekoppeld en een elektrische motor van 37 pk drijft de achterwielen aan. Hierdoor wordt de RCZ HYbrid4 eigenlijk een vierwielaandrijver. De uitstoot zou slechts 95g/km bedragen en de HYbrid4 zorgt nu al voor tandengeknars bij de concurrentie.

ESP Off

Voor het rijplezier staat een doorontwikkeld onderstel garant. Peugeot staat er om bekend een uitstekende ophanging te kunnen bouwen en kon zich bij de RCZ geen misstap veroorloven. De RCZ is op de 308 gebaseerd maar heeft een veel lager zwaartepunt. Bovendien zijn de sporen breder en kan hij van 18- of 19-duims velgen voorzien worden. De 200 pk versie krijgt een veerpootbrug die de levendigheid en scherpte van de vooras verbetert. Ook de remmen werden verstevigd en bij de topversie groeien de schijven vooraan zelfs tot 340x30mm. Uiteraard wordt de RCZ met elektronische rijhulpen uitgerust en zelfs een starthulp op hellingen ontbreekt niet. Sportieve bestuurders die de extremen zoeken, kunnen de rijhulpen uitschakelen.

Individualisering

Het individualiseringsprogramma is erg uitgebreid. Een carbon dak of dakbogen in chroom, zwart of zandkleur zijn maar enkele voorbeelden. We vermeldden de 18- of 19-duims velgen al, maar ook het interieur is in verscheidene uitvoeringen beschikbaar. Heel wat carrosserieonderdelen kunnen zwart gelakt worden en naast de spiegelkappen in carbon kan je ook nog eens kiezen uit een heleboel koetswerkdecoraties. Hopelijk doet zij de knappe lijn geen oneer aan.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie