Na eerdere moeilijkheden in Frankrijk mag Polestar nu ook geen wagens meer verkopen in de Verenigde Staten. De maatregel heeft dit keer te maken met cyberveiligheid en valt onder de nieuwe Connected Vehicle Rule van het Amerikaanse Bureau of Industry and Security (BIS). Die regelgeving verbiedt de verkoop van verbonden voertuigen waarvan de software afkomstig is uit landen die als “risicovol” worden beschouwd. En in de praktijk is het belangrijkste doelwit duidelijk: China.
Omdat Polestar onder het Chinese Geely-concern valt, voldoet het niet aan die nieuwe regelgeving en mag het dus geen nieuwe voertuigen meer verkopen op de Amerikaanse markt.



Opvallend is dat de Amerikaanse markt in het eerste kwartaal van 2026 slechts 6% van de wereldwijde verkopen van Polestar vertegenwoordigde. Toch hoopte het merk net daar verder te groeien. Zo besliste Polestar om de SUV 3 te produceren in Ridgeville, South Carolina, specifiek om de Noord-Amerikaanse markt rechtstreeks te bevoorraden.
Die strategie wordt nu gedeeltelijk omgedraaid. Voortaan zullen alle in de VS geassembleerde exemplaren worden geëxporteerd naar andere markten, waaronder Europa. De Polestar 3 die in Europa wordt verkocht, zal dus niet langer uit Chengdu komen maar uit de Verenigde Staten. Met die verschuiving probeert het merk tegelijk de impact van Amerikaanse beperkingen én Europese invoertaksen op in China geproduceerde voertuigen te beperken.



Polestar verlaat de VS niet, Volvo evenmin
Hoewel Polestar geen nieuwe wagens meer mag verkopen in de VS, blijft het merk wel aanwezig op de markt. Het heeft nog bestaande voorraad om te verwerken en moet bovendien aftersales blijven verzorgen voor alle voertuigen die er al jarenlang verkocht zijn.
Opvallend: Volvo, het zustermerk dat eveneens onder het Chinese Geely valt, mag wel actief blijven in de Verenigde Staten. Die beslissing kwam er na aanpassingen in de manier waarop data worden beheerd, een mogelijkheid die Polestar volgens verschillende berichten niet werd aangeboden.
















