Poppy hoeft eigenlijk niet meer voorgesteld te worden. De autodeeldienst van D'Ieteren telt momenteel zo'n 2.300 wagens verdeeld over Antwerpen, Brussel, Luik, Gent, Mechelen en rond de belangrijkse luchthavens van het land. Daarmee is het ook de grootste autodeeldienst van België. Om dit wagenpark nog toegankelijker en efficiënter te maken, heeft Poppy de handen ineengeslagen met Ush, nog een bedrijf uit de D'Ieteren-groep en een leader in België op vlak van autonoom rijden en vanop afstand bestuurbare wagens. Hiervoor rekent Ush op de technologie van Vay, een Duitse start-up gespecialiseerd in bestuurderloze bedrijfsvoertuigen.

Praktisch gezien moet deze samenwerking Poppy in staat stellen om deelwagens vanop afstand dichter bij een gebied met veel vraag te rijden, zoals een luchthaven of stadscentrum, en ook om een gereserveerde wagen tot aan de deur van de klant te brengen. Ook slecht geparkeerde wagens zouden met deze technologie beter geplaatst kunnen worden. Poppy rekent ook op dit nieuwe systeem om de overlast te kunnen beperken van de soms eenzijdige verkeersstroom van deelauto's, die terechtkomen in minder druk bezochte gebieden waar bijna geen vraag is naar gedeelde mobiliteit. Tenslotte sluit Poppy de mogelijkheid niet uit om op langere termijn bezorgdiensten, chauffeurdiensten of zelfs oplaaddiensten voor elektrische wagens aan te bieden.

Telewatte?

Ush en Vay zijn specialisten in telerijden, ofwel een technologie waarmee een auto vanop afstand bestuurd kan worden. De chauffeurs die in deze techniek zijn getraind, kunnen vanop afstand via een scherm de controle overnemen van voertuigen binnen een bepaalde vloot. Telebesturing verschilt dus van autonoom rijden, dat volledig op algoritmen en sensoren vertrouwt om op de openbare weg te rijden zonder enige menselijke tussenkomst.

Meer rendabel wagenpark

Naast de brede waaier aan toepassingen die dit partnerschap tussen Ush, Poppy en Vay mogelijk maakt, moet telerijden ook een winst opleveren op vlak van efficiëntie en dus rentabiliteit. Het vanop afstand verplaatsen van de wagens zou het mogelijk maken om het gebruik van de deelauto's tot 200% te verhogen, waardoor een deelautodienst als Poppy aan een grotere vraag kan voldoen zonder per se zijn wagenpark te moeten uitbreiden. Max Levandowski, CEO van Ush, legt uit dat "telerijden als dienst heel wat mogelijkheden biedt. Het is een manier om de service uit te breiden naar klanten en bedrijven, en om inefficiënties te elimineren. Het feit dat we hiervoor kunnen samenwerken met Vay, de absolute wereldleider op dit gebied, is een belangrijk voordeel."

De eerste vruchten van deze samenwerking zouden nog voor het einde van dit jaar te zien zijn op onze wegen. Zodra het wettelijk kader volledig is goedgekeurd, kunnen de drie partners hun expertise op korte termijn in de praktijk brengen. We zullen er dus aan moeten wennen om auto's zonder bestuurder op onze wegen te zien rijden!