Neen, niet enkel de Mercedes-AMG One kan aanspraak maken op de motor van een F1-wagen, ook tot deze Porsche 911 Turbo van de experts van Lanzante behoort dezelfde eer! De Britse specialist is normaal gesproken vooral bezig met McLarens, maar deze 930 Turbo ligt niet al te ver buiten hun comfortzone. De 1,5 liter-V6 turbo komt namelijk uit de F1-wagens van McLaren uit 1985, een motor die in werkelijkheid door... Porsche is gebouwd! En om die motor te testen, plaatste Porsche hem in een 911 Turbo. Nu hij terug in de Duitse sportwagen zit gemonteerd, is de cirkel weer rond.
Meer dan 500 pk op ongeveer een ton!
In de McLarens MP4/2B van die tijd ontwikkelde de V6 ongeveer 1.000 pk! Om de aandrijflijn betrouwbaarder en meer bruikbaar te maken op de openbare weg, heeft Lanzante het vermogen ingeperkt tot iets meer dan 500 pk. De rode zone ligt wel nog op 9.000 toeren en de topsnelheid bedraagt net geen 320 km/u! De motor is, net als in de F1-wagens van die tijd, gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak. En er is, net als toen, geen tractiecontrole aanwezig. Puur rijden, dus!
Dankzij het gebruik van moderne materialen zoals koolstofvezel, heeft Lanzante 200 kg kunnen besparen ten opzichte van een gewone 930 Turbo. Daarmee flirt deze bolide van meer dan 500 pk met een gewicht van amper een ton!
11 exemplaren, meer dan een miljoen euro
In de jaren '80 was de F1 nog niet zo gereguleerd als nu, waardoor de constructeurs en teams nog tientallen motoren per seizoen gebruikten. Lanzante heeft de hand kunnen leggen op 11 van deze Porsche-motoren, waardoor er evenveel exemplaren van deze quasi unieke 911 Turbo gebouwd kunnen worden. Het exemplaar dat je hier kan zien, gebruikt de motor van Niki Lauda tijdens de GP van Frankrijk 1985! Een race die hij helaas niet wist uit te rijden.
Hoe dan ook zal Lanzante elk van deze 11 911 Turbo's volledig naar wens aankleden. Je moet echter wel minstens een miljoen euro voor op tafel leggen om een exemplaar te kunnen bemachtigen. Een project om U tegen te zeggen!