ou


Pas encore de compte

La quotidienne

Les dernières infos de l'actualité automobile

L’hebdomadaire

Une sélection du meilleur de l'actualité automobile


Ce compte existe déjà

1/19

Porsche 911 S/T: verjaardagscadeau

Voor de 60ste verjaardag van zijn 911 heeft Porsche de 525 pk sterke zescilinder boxer van de GT3 RS en een handgeschakelde versnellingsbak gemonteerd in het lichtste model van de 992-reeks!

Écrit par Sébastien Vanhouche

2 Août 2023

Publicité

De verjaardagen blijven elkaar opvolgen bij Porsche. Terwijl het merk zelf feest viert voor zijn 75ste verjaardag, blaast nu ook de legendarische 911 60 kaarsjes uit. Voor die gelegenheid trakteerden de ingenieurs in Weissach het model op een feestelijk cadeau: de 992 S/T.


De lichtste van de 992-generatie

Deze 911 S/T is niets minder dan de lichtste 911 die je op dit moment kan kopen, met een gewicht van amper 1.380 kg. Zijn motorkap, dak, wielkasten vooraan, deuren en zelfs zijn kofferklep zijn gemaakt uit koolstofvezel. En dat materiaal is ook binnenin terug te vinden, in de kuipzetels, bijna het volledige dashboard, de rolbeugel en zelfs de antirolstang achteraan. En om nog wat extra kilo’s van zich af te schudden, zitten er achter de magnesium velgen ook koolstof-keramische remmen.

RS-hart en handbak 

Onder het lichtere kleedje dat geleend wordt bij de GT3 Touring (op enkele uitzonderingen na, zoals de agressieve wielkasten vooraan) zit een uitzonderlijke aandrijflijn verborgen. Deze 911 S/T is uitgerust met de 525 pk sterke 4 liter zescilinder boxer van de GT3 RS! Een atmosferisch blok dat hier gekoppeld wordt aan een specifieke handgeschakelde bak met 6 versnellingen. De pook en de versnellingsbakverhoudingen zijn ingekort, terwijl de koppeling 10,5 kg lichter is dan die van andere 911-modellen. Resultaat: de traditionele 0 naar 100-sprint is achter de rug na 3,7 seconden en hij is tot 300 km/u snel. 

Waarom S/T

De ‘S/T’-benaming van deze 992 is een rechtstreekse verwijzing naar een eerder speciale versie van de 911 van de eerste generatie. In 1969 verbeterde Porsche een ‘S’-versie met aantal ingrepen op de motor en het onderstel om op die manier te schitteren in de autosport. Dat model werd intern 911 ST genoemd, en wordt beschouwd als de voorloper van de allereerste RS. Als verwijzing naar het racemodel voorzag Porsche zijn nieuwe S/T van een groen verlichte toerenteller, net zoals toen. 


1.963 exemplaren van minstens € 327.743,04! 

Nog steeds als verwijzing naar het verleden worden er van deze 911 S/T slechts 1.963 exemplaren gebouwd, het jaar waarin de eerste 911 werd voorgesteld. In België kost een exemplaar je minstens € 327.743,04, of bijna € 125.000 maar dan een GT3 Touring en € 70.000 meer dan een GT3 RS! Een stevig prijskaartje, en dat is bovendien nog zonder het ‘Heritage Design’ pack. Dat pack voor de 911 S/T zorgt voor een specifieke blauwe lakkleur, nummers op de deuren, witte velgen en een uniek interieur.

Sébastien
							Vanhouche

Sébastien Vanhouche

Publicité

Acheter une Porsche 911 ou une voiture similaire

249 950 €

Prix Prix

2022

13 112 km

Essence

650 ch

Automatique

272 g/km

date

Mazuin Fosses - Volkswagen & Commercial Vehicles

Fosses-La-Ville

date

Car-Pass

My Way

99 990 €

Prix Prix

2018

59 898 km

Essence

370 ch

Automatique

190 g/km

date

Dumarey

Torhout

date

Car-Pass

Land Rover Approved

84 991 €

2012

74 427 km

Essence

400 ch

Automatique

210 g/km

date

B&O Diest NV

DIEST

date

-

47 990 €

Prix Prix

2005

129 000 km

Essence

325 ch

Manuelle

272 g/km

date

Geurts Car Center

Genk / Bosdel

date

-

27 900 €

2001

275 000 km

Essence

300 ch

Manuelle

Occasion

date

CONVERTIBLE SPRL DAVID GUISSARD

Burdinne

date

-

31 000 €

2001

158 000 km

Essence

300 ch

Manuelle

295 g/km

date

CONVERTIBLE SPRL DAVID GUISSARD

Burdinne

date

-

150 000 €

1980

306 387 km

Essence

204 ch

Automatique

0 g/km

date

Garage Autostroo

Damme

date

-

59 990 €

Prix Prix

1974

109 000 km

Essence

150 ch

Manuelle

Occasion

date

Geurts Car Center

Genk / Bosdel

date

-