Restomods zijn populairder dan ooit. Soms blijft het bij grootse aankondigingen, maar het Californische Singer blijft het ene na het andere fenomenale model realiseren. Dit keer mogen we de “Porsche 911 Carrera Coupe Reimagined by Singer” aanschouwen, een model dat een ferme knipoog geeft naar de jaren ’80. En dat knipogen kan hij echt, want hij heeft pop-up lichten!

Advertentie
Advertentie

Wat is Singer Vehicle Design?

Mocht je Singer nog niet kennen: het is een Amerikaans bedrijf dat sinds 2009 wereldwijd naam en faam verwierf door zijn doorgedreven gepersonaliseerde restauraties van Porsches. Ze werken totaal onafhankelijk van het merk Porsche, maar kunnen ondertussen op de steun en samenwerking rekenen van wereldvermaarde partners zoals Cosworth en Red Bull Advanced Technologies (jawel, dat zijn de ingenieurs uit de F1).

Singer hoopt met dit model de liefhebbers van Porsches uit de jaren ’80 aan te spreken en haalt zijn inspiratie bij de 911 Carrera met de “Super Sport Equipment” uitbreiding: een 911 met de visuele opsmuk van de Turbo, maar zonder de Turbo-motor.

Blauwe klassieke Porsche, aangepaste stijl, met berglandschap en mist op de achtergrond.
Klassiek Porsche Singer-interieur met leren stuur en strak vintage dashboard.
Advertentie
Advertentie

Elke vierkante centimeter is opnieuw ontworpen

Wat maakt deze Singer bijzonder? Wel, eerst en vooral: kijk gewoon nog eens naar de afbeeldingen en let op de bijzondere details. De fijne deurklinken, de wielbouten, de spiegels, de manier waarop de Fuchs-achtige wielen in de brede wielkasten zitten: alles is zo mooi geproportioneerd dat we naar een Porsche Type 964 in zijn meest uitgepuurde vorm zitten te kijken. Wat je ziet is trouwens bijna allemaal carbon: de volledige carrosserie is namelijk vervangen door lichtgewicht carbon en dat is maar één van de vele technische aanpassingen.

Singer pakt de dingen namelijk graag grondig aan. Wanneer je je eigen Type 964 afgeeft, wordt hij helemaal gestript tot op het naakte chassis. Vervolgens start Singer met de eerste verstevigingen in composiet en staal aan het chassis, want het draait niet enkel om de looks. Ook hier vinden we net als bij het origineel geen turboblok, maar een door Cosworth onder handen genomen atmosferische 4,0-liter flat-six, maar nu met variabele kleppentiming en watergekoelde cilinderkoppen gecombineerd met luchtgekoelde cilinders. De motor levert zo’n 414 pk en klimt gewillig tot 8.000 toeren. Als je dat toerental hebt bereikt, kan je schakelen met een handbak met 6 versnellingen, waarvan het schakelmechanisme is opengewerkt in het interieur. Al dat motorgeweld moet trouwens een bijzonder fraaie soundtrack leveren, dankzij de titanium uitlaten.

Twee klassieke Porsche 911's, een gele en een lichtblauwe, geparkeerd onder een schuilplek.
Klassieke oranje Porsche 911 geparkeerd buiten, achteraanzicht, met opvallende witte velgen.
Gele klassieke Porsche met witte velgen, geparkeerd onder een moderne overkapping.
Luxe interieur van een gele Porsche met zwarte lederen bekleding en klassiek stuur.

Met verwisselbare bumpers en spoilers voor wie niet kan kiezen

Dit alles gebeurt volgens de wensen van de klant, want die kan kiezen uit een hele waslijst aan aanpassingen. Zo is er de mogelijkheid om pop-up verlichting te voorzien, fraai geïntegreerd in de motorkap. En net als in de jaren ’80 kan de klant zelf kiezen voor een grote of kleine spoiler. Nu ja, je hoeft niet te kiezen, want Singer levert op verzoek de tweede voor- en achterkant in een handige flightbox, voor wanneer je zin hebt om eens van outfit te wisselen…

100 gelukkigen kunnen een exemplaar bestellen. Over prijzen wordt niet gesproken, dat is iets tussen Singer en zijn - doorgaans zeer welstellende - klanten. Maar als je minder dan een half miljoen euro in je spaarpot hebt zitten, zal je wellicht nog even verder moeten sparen…

Advertentie
Advertentie
Klassieke Porsche-auto in een moderne garage met bijpassende aanhanger.
Lichtblauwe klassieke Porsche 911 in een moderne showroom met natuurlijk licht.