of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

Test: Porsche Taycan GTS (2025), extra dosis pk’s en stijl

Aanbod
{"fr":"Porsche Taycan rouge roulant à vive allure sur une route bordée d'arbres flous.","nl":"Rode Porsche Taycan rijdt snel op een weg met vervaagde bomen."}
{"fr":"","nl":""}
1/19

Porsche Taycan GTS 2025: Test, Prijs, Configuratie

Test: Porsche Taycan GTS (2025), extra dosis pk’s en stijl

De Taycan-familie heeft onlangs een update gekregen, inclusief de GTS. Een iconische en sportieve badge, die zowel op de berline als de shooting brake Sport Turismo kan worden geplakt. Laten we eens zien wat er achter die drie letters schuilgaat.

Geschreven door Olivier Maloteaux

10 Oktober 2025

Design

-

Gebruiksgemak

-

Rijervaring

-

Budget

-

Advertentie

De Taycan zag het levenslicht in 2019 en werd grondig herwerkt in 2024, toen ook de extreme Turbo GT-versie van meer dan 1.000 pk in het gamma kwam. Modeljaar 2025 van de Porsche Taycan-familie bracht ook twee nieuwe leden met zich mee: de Taycan 4 (408 of 435 pk), als instapmodel van de versies met vierwielaandrijving, en deze geüpgradede GTS. Die is nog krachtiger geworden (700 pk piekvermogen in overboost), heeft een grotere batterij en is voorzien van nieuwe decoraties in het interieur.

Design - Porsche Taycan

Sportieve maar discrete accenten

De GTS-badge bij Porsche (voor ‘Gran Turismo Sport’) verscheen voor het eerst op de racewagen 904 en werd vervolgens toegepast op alle Porsche-modellen. Hij staat synoniem voor sportiviteit, zonder in te boeten op comfort of veelzijdigheid. Een soort compromis tussen de basismodellen en de sportversies. In de Taycan-familie zit de GTS tussen de 4S en de Turbo in, en is hij beschikbaar als berline of als Sport Turismo-breakversie, maar niet als verhoogde Cross Turismo met de SUV-achtige koetswerkbeschermingen.

Velgen van de Taycan Turbo S

Op uiterlijk vlak geniet de Taycan GTS van een specifieke look met een sportieve toets. Zo zijn er zwarte of antracietgrijze accenten te vinden op het koetswerk, maar ook nieuwe voor- en achterbumpers met zwarte inzetstukken. Deze glanzend zwarte toetsen zijn ook te vinden onderaan de zijspiegels en op de omlijstingen van de ramen. Het GTS-logo is ook terug te vinden op de achterste dorpels en onderaan de voordeuren. In de wielkasten zitten tenslotte standaard de 20-inch velgen van de Turbo S. Kleine sportieve accenten, zonder te ver te gaan.

Twee Porsche Taycan op bergweg met spectaculair landschap op de achtergrond. Close-up van een zwarte Porsche velg met gele remklauw op een rode auto. Dichte close-up van een rode Porsche Taycan met een stijlvol en modern design.
Advertentie

Gebruiksgemak - Porsche Taycan

Microvezel aan boord

In het interieur onderscheidt de Taycan GTS zich met zijn sportzetels die voor een groot deel met microvezel zijn bekleed (Race-Tex), dat ook op de stuurhoepel te vinden is. Maar je kan ook nog steeds kiezen voor ‘comfortzetels’ in leer, als gratis optie.

Standaard 4 zitplaatsen, 4+1 als optie

Op de tweede zitrij is de Porsche Taycan GTS standaard uitgerust met twee individuele zetels. Een driezits achterbank is ook verkrijgbaar tegen een meerprijs, maar de middelste zitplaats is hoe dan ook erg smal. De beenruimte achteraan is voorbeeldig, maar als je langer bent dan 1,85 m, zit je met je hoofd tegen het plafond. De koffer van de break is trouwens amper groter dan die van de berline: 446 liter tegenover 407, maar de toegang is wel gemakkelijker dankzij de grote achterklep. Zowel als berline en als Sport Turismo beschikt de Taycan over een frunk van 84 liter.

Tot 4 schermen

Het multimediasysteem is up-to-date, en hetzelfde geldt voor de connectiviteitsopties, maar de ergonomie van de menu’s is niet altijd optimaal. De Taycan heeft standaard drie verschillende schermen (eentje achter het stuur en twee op de middenconsole). Je kan optioneel nog een vierde scherm toevoegen voor de passagier, waarmee die bijvoorbeeld films of series kan streamen onderweg.

Interieur van de Porsche Taycan met digitaal dashboard en zwart lederen stoelen. Autointerieur met zwarte leren achterstoelen en rode veiligheidsgordels. Luxueus autointerieur met GTS-leren stoelen en opvallende rode gordels.
Advertentie

Rijervaring - Porsche Taycan

700 pk en 790 Nm piekvermogen!

De Porsche Taycan GTS is standaard uitgerust met twee elektromotoren (eentje voor- en eentje achteraan). Qua vermogen zit hij tussen de Taycan 4S (tot 598 pk piekvermogen) en de Turbo in (884 pk), met hier 605 pk continu vermogen en tot 700 pk piekvermogen met de Launch Control. Dat is 102 pk meer dan voor de facelift. De 700 paarden zijn ook beschikbaar als je op de ‘Push-to-pass’-knop duwt op het stuur, wat een boost geeft van 95 pk gedurende 10 seconden (op voorwaarde dat de batterij minstens 30% is opgeladen en het buiten minstens 10°C is). Kortom, er is altijd kracht genoeg: 0-100 km/u duurt 3,3 seconden voor zowel de berline als de break, en beide versies blijven ook optrekken tot de begrensde topsnelheid van 250 km/u. De hernemingen zijn verbluffend, in minder dan twee seconden trek je op van 80 tot 120 km/u. Genoeg om je maag te doen keren! En om de banden te laten gieren… De vierwielaandrijving is dus geen overbodige luxe in de regen.

Veercomfort Porsche Taycan GTS

Optioneel kan je ook nog meesturende achterwielen laten monteren. Maar zelfs zonder die uitrusting snijdt deze elektrische Porsche scherp de bochten aan, met een precies stuur waarmee we ons één met de voorwielen voelen. Het dynamische rijplezier is dus zeker aanwezig. De standaard meegeleverde luchtvering biedt op zijn beurt een uitstekend compromis tussen comfort en wegligging. De optionele actieve elektrohydraulische ophanging (Porsche Active Ride) kan zelfs de koets verhogen om de instap te vergemakkelijken en alle koetswerkbewegingen compenseren, maar is geen must.

Reëel verbruik Porsche Taycan GTS

De Taycan GTS is standaard uitgerust met de grote batterij (Performance Plus) die sinds de facelift is gegroeid naar 97 kWh netto. Daarmee haalt deze versie in theorie tot 637 km rijbereik. In de praktijk is dat veel minder: tijdens onze test over een gevarieerd parcours, haalden we een verbruik tussen de 24,2 en 28,5 kWh/100 km. Dat levert een reële actieradius op van 350 tot 400 km, wat wel meer dan voldoende is voor dagelijks gebruik. En het opladen gaat nog sneller dan ooit tevoren sinds de update: 10 tot 80% in 18 minuten. Thuis gaat het echter een stuk trager, want de AC-boordlader is beperkt tot 11 kW, waardoor het ongeveer 11 uur duurt om de batterij volledig op te laden.

Porsche Taycan rijdt op weg omringd door herfstbomen. Rode Porsche Taycan rijdt op een bochtige weg omringd door herfstbladeren. Moderne digitaal dashboard van Porsche met rij- en navigatiedata.
Advertentie

Budget - Porsche Taycan

Prijs Porsche Taycan GTS in België

De extra uitrusting en het extra vermogen van deze Porsche Taycan GTS vertaalt zich logischerwijs ook in een hogere prijs: vanaf 153.869 euro voor de Taycan GTS berline. Ter vergelijking: dat is bijna 30.000 euro duurder dan de 4S. Maar het is ook 30.000 euro goedkoper dan de Taycan Turbo. Een gulden middenweg voor het Taycan-universum, dus. Maar de prijzen van Porsche blijven hoog ten opzichte van de concurrentie. Vooral omdat er bovenop de basisprijs nog heel wat (dure) opties en personaliseringsmogelijkheden bijkomen bij Porsche. De meerprijs voor de breakversie Sport Turismo is daarentegen beperkt: 915 euro.

Verdict - Porsche Taycan

De Taycan GTS zit ook na de update nog tussen de 4S en de Turbo in, en is in feite niet ingrijpend veranderd sinds de facelift. Hij is niet inherent sneller in de bochten dan zijn minder krachtige broertjes, maar vertegenwoordigt een gulden middenweg die interessant kan zijn voor wie razendsnelle acceleraties wil combineren met een discreet sportieve stijl. Kortom, een facelift die zowel de looks als de pk’s heeft opgevoerd.

Olivier
							Maloteaux

Olivier Maloteaux

Advertentie

Koop een Porsche Taycan of vergelijkbare auto

Porsche

Taycan

175 000 €

2023

12 461 km

Elektrisch

Elektrisch

761 pk

Automaat

232 g/km

date

Garage Palermo

Moorsele

date

-

Porsche

Taycan

89 999 €

2023

30 164 km

Elektrisch

Elektrisch

517 pk

Automaat

Tweedehands

date

Garage Bosmans BVBA

Heusden-Zolder

date

Car-Pass

Porsche

Taycan

73 850 €

2022

68 308 km

Elektrisch

Elektrisch

598 pk

Automaat

0 g/km

date

Garage Autostroo

Damme

date

Car-Pass