De Taycan zag het levenslicht in 2019 en werd grondig herwerkt in 2024, toen ook de extreme Turbo GT-versie van meer dan 1.000 pk in het gamma kwam. Modeljaar 2025 van de Porsche Taycan-familie bracht ook twee nieuwe leden met zich mee: de Taycan 4 (408 of 435 pk), als instapmodel van de versies met vierwielaandrijving, en deze geüpgradede GTS. Die is nog krachtiger geworden (700 pk piekvermogen in overboost), heeft een grotere batterij en is voorzien van nieuwe decoraties in het interieur.
Design - Porsche Taycan
Sportieve maar discrete accenten
De GTS-badge bij Porsche (voor ‘Gran Turismo Sport’) verscheen voor het eerst op de racewagen 904 en werd vervolgens toegepast op alle Porsche-modellen. Hij staat synoniem voor sportiviteit, zonder in te boeten op comfort of veelzijdigheid. Een soort compromis tussen de basismodellen en de sportversies. In de Taycan-familie zit de GTS tussen de 4S en de Turbo in, en is hij beschikbaar als berline of als Sport Turismo-breakversie, maar niet als verhoogde Cross Turismo met de SUV-achtige koetswerkbeschermingen.
Velgen van de Taycan Turbo S
Op uiterlijk vlak geniet de Taycan GTS van een specifieke look met een sportieve toets. Zo zijn er zwarte of antracietgrijze accenten te vinden op het koetswerk, maar ook nieuwe voor- en achterbumpers met zwarte inzetstukken. Deze glanzend zwarte toetsen zijn ook te vinden onderaan de zijspiegels en op de omlijstingen van de ramen. Het GTS-logo is ook terug te vinden op de achterste dorpels en onderaan de voordeuren. In de wielkasten zitten tenslotte standaard de 20-inch velgen van de Turbo S. Kleine sportieve accenten, zonder te ver te gaan.



Gebruiksgemak - Porsche Taycan
Microvezel aan boord
In het interieur onderscheidt de Taycan GTS zich met zijn sportzetels die voor een groot deel met microvezel zijn bekleed (Race-Tex), dat ook op de stuurhoepel te vinden is. Maar je kan ook nog steeds kiezen voor ‘comfortzetels’ in leer, als gratis optie.
Standaard 4 zitplaatsen, 4+1 als optie
Op de tweede zitrij is de Porsche Taycan GTS standaard uitgerust met twee individuele zetels. Een driezits achterbank is ook verkrijgbaar tegen een meerprijs, maar de middelste zitplaats is hoe dan ook erg smal. De beenruimte achteraan is voorbeeldig, maar als je langer bent dan 1,85 m, zit je met je hoofd tegen het plafond. De koffer van de break is trouwens amper groter dan die van de berline: 446 liter tegenover 407, maar de toegang is wel gemakkelijker dankzij de grote achterklep. Zowel als berline en als Sport Turismo beschikt de Taycan over een frunk van 84 liter.
Tot 4 schermen
Het multimediasysteem is up-to-date, en hetzelfde geldt voor de connectiviteitsopties, maar de ergonomie van de menu’s is niet altijd optimaal. De Taycan heeft standaard drie verschillende schermen (eentje achter het stuur en twee op de middenconsole). Je kan optioneel nog een vierde scherm toevoegen voor de passagier, waarmee die bijvoorbeeld films of series kan streamen onderweg.



Rijervaring - Porsche Taycan
700 pk en 790 Nm piekvermogen!
De Porsche Taycan GTS is standaard uitgerust met twee elektromotoren (eentje voor- en eentje achteraan). Qua vermogen zit hij tussen de Taycan 4S (tot 598 pk piekvermogen) en de Turbo in (884 pk), met hier 605 pk continu vermogen en tot 700 pk piekvermogen met de Launch Control. Dat is 102 pk meer dan voor de facelift. De 700 paarden zijn ook beschikbaar als je op de ‘Push-to-pass’-knop duwt op het stuur, wat een boost geeft van 95 pk gedurende 10 seconden (op voorwaarde dat de batterij minstens 30% is opgeladen en het buiten minstens 10°C is). Kortom, er is altijd kracht genoeg: 0-100 km/u duurt 3,3 seconden voor zowel de berline als de break, en beide versies blijven ook optrekken tot de begrensde topsnelheid van 250 km/u. De hernemingen zijn verbluffend, in minder dan twee seconden trek je op van 80 tot 120 km/u. Genoeg om je maag te doen keren! En om de banden te laten gieren… De vierwielaandrijving is dus geen overbodige luxe in de regen.
Veercomfort Porsche Taycan GTS
Optioneel kan je ook nog meesturende achterwielen laten monteren. Maar zelfs zonder die uitrusting snijdt deze elektrische Porsche scherp de bochten aan, met een precies stuur waarmee we ons één met de voorwielen voelen. Het dynamische rijplezier is dus zeker aanwezig. De standaard meegeleverde luchtvering biedt op zijn beurt een uitstekend compromis tussen comfort en wegligging. De optionele actieve elektrohydraulische ophanging (Porsche Active Ride) kan zelfs de koets verhogen om de instap te vergemakkelijken en alle koetswerkbewegingen compenseren, maar is geen must.
Reëel verbruik Porsche Taycan GTS
De Taycan GTS is standaard uitgerust met de grote batterij (Performance Plus) die sinds de facelift is gegroeid naar 97 kWh netto. Daarmee haalt deze versie in theorie tot 637 km rijbereik. In de praktijk is dat veel minder: tijdens onze test over een gevarieerd parcours, haalden we een verbruik tussen de 24,2 en 28,5 kWh/100 km. Dat levert een reële actieradius op van 350 tot 400 km, wat wel meer dan voldoende is voor dagelijks gebruik. En het opladen gaat nog sneller dan ooit tevoren sinds de update: 10 tot 80% in 18 minuten. Thuis gaat het echter een stuk trager, want de AC-boordlader is beperkt tot 11 kW, waardoor het ongeveer 11 uur duurt om de batterij volledig op te laden.



Budget - Porsche Taycan
Prijs Porsche Taycan GTS in België
De extra uitrusting en het extra vermogen van deze Porsche Taycan GTS vertaalt zich logischerwijs ook in een hogere prijs: vanaf 153.869 euro voor de Taycan GTS berline. Ter vergelijking: dat is bijna 30.000 euro duurder dan de 4S. Maar het is ook 30.000 euro goedkoper dan de Taycan Turbo. Een gulden middenweg voor het Taycan-universum, dus. Maar de prijzen van Porsche blijven hoog ten opzichte van de concurrentie. Vooral omdat er bovenop de basisprijs nog heel wat (dure) opties en personaliseringsmogelijkheden bijkomen bij Porsche. De meerprijs voor de breakversie Sport Turismo is daarentegen beperkt: 915 euro.
Verdict - Porsche Taycan
De Taycan GTS zit ook na de update nog tussen de 4S en de Turbo in, en is in feite niet ingrijpend veranderd sinds de facelift. Hij is niet inherent sneller in de bochten dan zijn minder krachtige broertjes, maar vertegenwoordigt een gulden middenweg die interessant kan zijn voor wie razendsnelle acceleraties wil combineren met een discreet sportieve stijl. Kortom, een facelift die zowel de looks als de pk’s heeft opgevoerd.