In theorie worden ze enkel in Noord-Amerika verkocht, maar soms kom je ook grote Amerikaanse pick-ups tegen aan onze kant van de Atlantische Oceaan. Ze zijn vaak erg imposant, luidruchtig en een beetje (of veel) opzichtig. Sommigen dromen ervan, anderen walgen ervan, maar ze zijn in ieder geval intrigerend. Hebben ze ook enig nut in Europa? En waarom worden ze niet officieel verkocht bij ons? We gaan op onderzoek!

Advertentie
Advertentie

Gigantische dinosaurus die je van ver ziet…

De RAM TRX is zo’n beetje de supercar, of zelfs de hypercar onder de pick-ups. Het merk heeft die drie letters niet per toeval gekozen: ze staan voor T-Rex, ofwel Tyrannosaurus rex, een van de grootste roofdieren aller tijden! Een carnivoor die korte metten maakt met andere dinosaurussen, zoals een zekere Velociraptor, een knipoog naar de extreme pick-ups van Ford. En die naam past hem als gegoten. Net als de Tyrannosaurus rex zie je de RAM TRX van heel ver aankomen. En dan hebben we het niet over zijn oranje lakkleur, maar wel over zijn enorme afmetingen!

De RAM TRX meet 5,916 m lang, 2,235 m breed en 2,055 m hoog. Daarmee past hij in geen enkele ondergrondse parking, of zelfs binnen een bovengronds parkeervak. Hij is zo groot dat sommige stadswagens simpelweg verdwijnen in zijn schaduw. De kleinste modellen zouden misschien zelfs in zijn laadbak passen… Je moet dus zeker zijn dat je parking kan vinden op je bestemming, maar ook de route daarnaartoe moet je kennen om te voorkomen dat je vast komt te zitten in een smal steegje of onder een lage brug! En daar houdt het niet op, want de RAM TRX legt ook nog eens 2,9 ton op de weegschaal. Gelukkig is er genoeg ruimte onder de motorkap voor een krachtbron die past bij zijn afmetingen. Sterker nog: net als de T-Rex hoor je deze RAM al van ver aankomen…

Oranje Ram TRX pick-up op modderig terrein, weerspiegeld in een plas water.
Rode Ram-truck geparkeerd op grindpad, met bomen op de achtergrond.
Zwarte auto en oranje pick-up op parkeerplaats onder zonnige hemel.
Rode pick-up geparkeerd buiten met bomen en deels bewolkte lucht op de achtergrond.
Rode Toyota Aygo naast een gigantische rode Ram pick-up, opvallende contrasten in grootte.
Advertentie
Advertentie

… en van ver hoort aankomen!

Het kloppend hart van de RAM TRX is een gigantische 6,2-liter HEMI-V8. Een al monsterlijke motor op zich, maar waarop ook nog eens een compressor werd geschroefd voor een totaal vermogen van 523 kW (702 pk) en 882 Nm koppel! Dankzij deze cavalerie kan zelfs deze dinosaurus in 4,5 seconden van 0 tot 100 km/u sprinten, en dat ondanks het formaat en gewicht van een klein appartementsgebouw. Zijn topsnelheid is echter begrensd op 190 km/u, de schuld van de gigantische terreinbanden. De RAM TRX en zijn motor zijn ook altijd goed te horen, want hij brult opnieuw als een echte T-Rex. Zijn naam heeft hij echt niet gestolen. Enige discretie mogen we deze week wel vergeten. Met een machine als deze moet je goed overeenkomen met je buren, zeker als je dagen vroeg beginnen en/of laat eindigen. Of beter nog: helemaal geen buren.

RAM pickup truck rijdt snel op een weg, met heldere lucht op de achtergrond.
Rode RAM-truck op weg, vooraanzicht, blauwe lucht en bomen op de achtergrond.
Oranje RAM-truck op de weg, achteraanzicht, zonnige lucht en begroeiing.

Een dorst op het niveau van zijn afmetingen, prestaties, motor en naam

Natuurlijk moeten al deze paarden ook gevoed worden. En aangezien de RAM TRX geen elektronen of diesel slikt, drinkt hij veel. Na onze testweek kwam ons laagste verbruik uit op… 19,7 l/100 km! Ons gemiddelde? 25,4 l/100 km! Ook de CO2-uitstoot is met 422 g/km volgens de WLTP-normen enorm hoog. Reken dus op een flink brandstofbudget, zeker met een tank van maar liefst 125 liter! Een LPG-installatie is misschien geen slecht idee voor dit soort voertuigen…

Advertentie
Advertentie
Oranje Ram 1500 TRX pickup in beweging voor een modern gebouw.
Oranje Ram TRX vrachtwagen rijdt op rustige weg onder blauwe lucht.
Rode Ram 1500 vrachtwagen rijdt op een stedelijke weg onder blauwe hemel.

Indrukwekkende, maar zeer specifieke, kenmerken

Kort samengevat: de RAM TRX is (veel) te groot voor onze Europese wegen en infrastructuur, (veel) te luid als je je buren graag ziet, en hij heeft het verbruik als een tank, zelfs met een fluwelen rechtervoet. Maar dankzij zijn monsterlijke motor kan hij wel alles trekken wat je maar wil, en er past zowat een kleine stadsauto in zijn laadbak! In Europa is het sleepvermogen van de TRX beperkt tot 3,5 ton, de limiet van het BE-rijbewijs, maar in de VS mag hij nog 200 kilo meer trekken. De klassieke RAM 1500 is zelfs gehomologeerd om meer dan 5 ton te trekken in Amerika! Het zijn dus geweldige trekvoertuigen, zelfs over lange afstanden.

Advertentie
Advertentie
Rode RAM TRX pick-up neemt bocht op een plattelandsweg met hoge snelheid.
Pick-up laadbak met zwarte KW off-road box, klaar voor belading.
GSL Supercharged embleem op auto met vage herfstachtergrond.

RAM TRX lijkt haast onoverwinnelijk

Met zijn krachtige motor, zijn hoge bodemvrijheid, zijn speciale ophanging, zijn dikke terreinbanden, en ga zo maar door, lijkt er werkelijk niets de RAM TRX te kunnen weerstaan! En eerlijk gezegd: dat voelt best leuk aan van achter het stuur. Sterker nog: hoewel zijn ijzersterke Bilstein-ophanging gemaakt is om elk soort terrein te overwinnen, is hij ook zeer efficiënt in het gladstrijken van zelfs de diepste putten in ons Belgische asfalt. Dit is een verrassend comfortabele dinosaurus. Hij voelt ook iets meer premium aan dan de Europese pick-ups.

Oranje RAM 1500 TRX pick-up rijdt op de weg met blauwe lucht op de achtergrond.
Bilstein RAM ophanging met off-road band op robuuste vrachtwagen.
Interieur van de Ram 1500 TRX, high-tech dashboard met centraal touchscreen.

De sleutels terugbrengen: opluchting, of toch een gemis?

Na een week achter het stuur van de RAM TRX te hebben doorgebracht, begrijpen we waarom deze monsters voorbehouden zijn voor de Amerikaanse markt. Ze zijn simpelweg te extreem om dagelijks te gebruiken in Europa. Hoewel dit model ongetwijfeld de meest opzichtige in zijn soort is, kan je ook kiezen voor meer ‘klassieke’ Amerikaanse pick-ups. Modellen die op en naast het asfalt minstens even competent zijn, of zelfs nog competenter, maar dan minder imposant, lawaaierig en gulzig. Voor professioneel gebruik zou je zulke modellen zelfs kunnen rechtvaardigen, ook in Europa en België. Maar wat ons betreft, waren we voor een keer niet ongelukkig toen we de sleutels van ons monster na een week moesten terugbrengen - hoe indrukwekkend hij in sommige opzichten ook was.