of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

1/10

Range Rover Evoque: de details

Geschreven door François Piette

23 September 2010

Advertentie

Er wordt ongeduldig uitgekeken naar de nieuwe Range Rover. De kleinste Range Rover ooit verschijnt op het salon van Parijs voor het eerst in het openbaar. De Evoque duikt het premiumsegment in en mikt op de stadsbobo’s.

Waarom vierwielaandrijving?

Er vloeide al heel wat inkt over het feit dat deze Range ook beschikbaar wordt als ‘eenvoudige’ voorwielaandrijver. Volgens de puristen is het een doodzonde, want een Land Rover moet zich in de eerste plaats zonder problemen uit alle situaties kunnen redden en dus altijd over vierwielaandrijving beschikken. Maar vierwielaandrijving verhoogt het verbruik, wat in deze tijden van ecologisch bewustzijn een groot nadeel is.

De Evoque is dan ook beschikbaar met twee transmissies: voor- of vierwielaandrijving, om toch het traditionele cliënteel te behouden. Voorwielaandrijving is trouwens helemaal geen probleem, want de Evoque is meer geschikt voor een chique winkelstraat dan voor een zandweg. En om te gaan shoppen is voorwielaandrijving meer dan voldoende. Op het programma staan twee versnellingsbakken: een automaat en een manuele bak met telkens zes verhoudingen

Motoren

Aanvankelijk is de Evoque beschikbaar met drie motoren. Laten we beginnen met de diesels: de 2,2-liter levert 150 (eD4) of 190 pk (SD4). De minst krachtige versie verbruikt gemiddeld maar 4,9 l/100 km en stoot daarbij 139 g CO2 /km uit. Gekoppeld aan de manuele versnellingsbak worden beide versies voorzien van een start-stopsysteem. Verder is er nog de 2-liter benzinemotor met turbo van 240 pk, maar die is niet echt van belang voor ons land.

Goed uitgerust

Dankzij het gereputeerde Terrain Response trekt de Evoque zijn plan in moeilijke situaties en de adaptieve ophanging maakt hem ook handelbaar op de gewone wegen. Range Rover laat zich zeker niet de loef afsteken qua uitrusting. De Evoque beschikt onder meer over een infotainementsysteem met 8-duim scherm en Dual View, waarmee de bestuurder de navigatie kan bekijken, terwijl de passagier op hetzelfde scherm van een film geniet. Verder kreeg de Evoque de laatste versie van de parkeerhulp Park Assist en camera’s rondom de auto.
 

François
							Piette

François Piette

Foto’s: Manufacturer

Bron: Range Rover

Advertentie

Koop een Land Rover Range Rover of vergelijkbare auto

Land Rover

Range Rover

187 990 €

2024

4 293 km

Hybride

551 pk

Automaat

15 g/km

date

Jaguar Land Rover Metropool Zuid

Aartselaar

date

-

Land Rover Approved

Land Rover

Range Rover Velar

84 990 €

2025

8 500 km

Hybride

400 pk

Automaat

40 g/km

date

Jaguar Land Rover Metropool Zuid

Aartselaar

date

-

Land Rover Approved

Land Rover

Range Rover Velar

51 950 €

2022

79 200 km

Hybride

400 pk

Automaat

50 g/km

date

Jaguar Land Rover Metropool Zuid

Aartselaar

date

Car-Pass

Land Rover Approved

Land Rover

Range Rover Sport

87 269 €

-

1 000 km

Diesel

211 pk

Automaat

182 g/km

date

Jaguar Land Rover Metropool Zuid

Aartselaar

date

-

Land Rover

Range Rover

184 990 €

2025

3 000 km

Hybride

551 pk

Automaat

19 g/km

date

Jaguar Land Rover Metropool Zuid

Aartselaar

date

-

Land Rover Approved

Land Rover

Range Rover Velar

78 990 €

-

0 km

Hybride

400 pk

Automaat

40 g/km

date

Jaguar Land Rover Metropool Zuid

Aartselaar

date

-

Land Rover

Range Rover Sport

236 490 €

-

0 km

Benzine

635 pk

Automaat

274 g/km

date

Jaguar Land Rover Metropool Zuid

Aartselaar

date

-

Land Rover

Range Rover

150 990 €

-

0 km

Hybride

460 pk

Automaat

17 g/km

date

Jaguar Land Rover Metropool Zuid

Aartselaar

date

-