Jean-Francois Christiaens

16 OKT 2020

Renault Mégane eVision: elektrisch hart

Renault onthult zijn jongste wapen om het hart van de markt te veroveren: de Mégane eVision. De conceptcar leidt volgend jaar tot een productiemodel.

202010160957442020---mgane-evision.jpg

Zoals beloofd heeft Renault een elektrische conceptcar onthuld (naast de definitieve versie van de elektrische Dacia Spring) bij wijze van voorsmaakje op zijn digitale evenement eWays, dat aan elektromobiliteit is gewijd.

202010160957142020---mgane-evision.jpg

De eerste verrassing: de conceptcar heet Mégane eVision. Hij neemt dus de naam over van het gekende model dat al 25 jaar het hart van het Renault-aanbod vormt. “We hebben van een van onze meest iconische modellen in de toekomst geplaatst. De Mégane eVision vindt de Mégane opnieuw uit en Renault vindt Renault opnieuw uit. Dit is pas het begin, want er komt een hele nieuwe generatie van innoverende elektrische modellen,” zo zei Luca de Meo, de nieuwe CEO van de Groupe Renault.

202010160956452020---mgane-evision.jpg

Het prototype mengt verschillende genres met elkaar en zit ergens halverwege tussen een berline en een SUV. De Mégane eVision maakt gebruik van het nieuwe modulaire elektrische platform CMF-EV van de groep (ingewijd door de SUV Nissan Ariya) om zijn praktische kanten te verzorgen. In een lengte van slechts 4,21 meter biedt hij toch veel binnenruimte dankzij een lange wielbasis (2,70 meter) en korte overhangen.

202010160956442020---mgane-evision.jpg

De conceptcar wordt aangedreven door één enkel elektromotor (verbonden met de voorwielen). Die ontwikkelt 160 kW (217 pk) en 300 Nm. Daarmee tikt hij de 100 km/u aan na minder dan 8 seconden. Maar Renault verduidelijkt dat het met dit platform ook mogelijk is om een tweede motor te monteren op de achteras (zoals in de Nissan Ariya).

De auto heeft een zeer platte batterij van 60 kWh en kan aan wisselstroom opladen met tot 22 kW of aan gelijkstroom met tot 130 kW. Een exact rijbereik geeft Renault niet op, maar het zegt wel dat “de nieuwe batterij van 60 kWh en de snellaadmogelijkheid maken dat de toekomstige productieversie trips zoals die van Parijs naar Lyon kan afleggen in een tijd die vergelijkbaar is met die van een auto met verbrandingsmotor, pauzes inbegrepen”.

202010160957152020---mgane-evision.jpg

De productieversie die van dit prototype wordt afgeleid wordt in 2021 voorgesteld.
Advertentie
Advertentie
Advertentie